over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115763 door dasilvasolis
14 jul 2020, 22:25
Als ik dit forum lees lijkt het soms net of ik in Noord Korea leef . Een verzuurde karikatuur van mijn Camagueyaanse realiteit.
Cubanen zijn van alles. Luidruchtig, Hartelijk, Gul, Solidair.,Vrolijk Sociaal, maar ook Onbetrouwbaar, leugenachtig, oplichters, Asociaal, Bemoeizuchtig, Onbeschoft, Lui.
Ik kom van alles tegen. Maar zuur? Zelden. Wat ik dus niet snap is de zuurheid wat betreft Cuba.
Opgelucht of blij dat we hier in Cuba de coronacrisis gezond doorstaan. Niets daarvan!!
Dan komt er knarsentandend. Ja er zijn landen die het slechter doen. Ukraina begint over Wit rusland off all places, over de politieonderdrukking en de CDR controle.
Als Rickenbilly enthousiast vertelt dat hij voor het eerst na 3 maanden weer uit eten gaat begint ukraina over de schaarste. Moet hij zich schuldig voelen dan?
Alsof wij hier in Cuba niet weten dat er schaarste is!
Als ik schrijf dat er hier in camaguey minder of geen casussen meer zijn, zijn de cijfers onzin. Mijn redenering is geraaskal. Wel of niet geloven in de Covid cijfers van de Cubaanse overheid wordt een politiek standpunt. De ultieme anti communistiese statement
Terwijl voor ons hier het helemaal geen theoretische politieke discussies. Op grond van wel of niet vertrouwen in die cijfers neem je namelijk praktische besluiten! Hier in Camaguey betekent coronavrij zijn voor mij, dat ik weer mijn schoonmoeder bezoek zonder angst haar te besmetten. Ook dat ik niet meer de hele tijd met dat verschrikkelijke lapje voor mijn bakkes rondloop.

Als ik de discussie lees of de hotels wel of niet volzitten dan lijkt het wel een stel verzuurde calvinisten op dit forum. Aangezien cuba zogenaamd communistich is, arm, en er crisis is, kan het toch niet zo zijn dat iemand wel poen heeft om naar het strand te gaan in een hotel. Of men hoopt dat het plan mislukt , want er zou eens iets goed gaan in cuba. O wee! Waar maak je je druk om vanuit Nederland
Wel ik hoop dat die hotels vol zitten met Cubanen die lekker hun (zwarte) geld uitgeven. Goed voor hun, en goed voor de economie!
Behalve als ikzelf op vakantie naar een hotel ga. Dan wil ik rust! Een hotel vol cubanen die het buffet afgrazen en schreeuwen bij het zwembad vind ik verschikkelijk. Zo hypocriet ben ik dan ook weer.

Ik ben slechts een reisbegeleider die in cuba woont. Geen partijlid of Granma journalist in welke hoek een aantal me misschien willen plaatsen. Want ben je niet voor ze dan moet je wel tegen ze zijn en omgekeerd . Real life is wat minder zwart wit dan een internetforum.

Ik woon hier dus heb dagelijks te maken met de Cubaanse problemen en realiteit. Die realiteit is noch de communistische hel van Ukraina en Hombre met een politiestaat waarin iedereen honger leidt en onderdrukt wordt. Noch het communistische paradijs waarin iedereen gelukkig is en de staat perfect voor je zorgt Het is Cuba, een fantastisch kloteland waar ik veel van houd. *

Saludos en blijf gezond

*vrij naar Tijn.
#115769 door hombredecuba
15 jul 2020, 09:06
@dasilovasolis.
Mooi verhaal....in andere landen is het nog slechter :?:
Als reisleider neem je toeristen mee naar plaatsen die voor het regime goed uitkomen.
Inderdaad de gebouwen en de geschiedenis zijn heel interessant . Vind ik ook heel mooi.
Maar mag je met een bus vol toeristen naar de ''Campo'' waar mensen in hokken wonen waar hier nog geen hond in zou verblijven? Waar mensen elke dag honger hebben? Ook voor de corona crisis.
Mag je toeristen vertellen dat het regime verrot en corrupt is en dat ze anders denkende vervolgen?
Nee,want dan moet meneer de reisleider zijn mond houden anders raakt hij zijn baan kwijt.
Dus uiteindelijk steun je in meer of mindere mate het regime,anders heb je geen werk.
Ja,ik heb door mijn trektochten door de binnenlanden van Cuba armoede en honger in de ogen gekeken.
Een bejaarde man die voor de avond nog een hard gekookt ei had als avondmaal.
Voor mij of mijn familie is er altijd een mogelijkheid om aan eten of spullen te komen omdat er geld is,maar voor de doorsnee Cubaan en vooral de bejaarden is het in veel gevallen een hel.
Vertel je ook aan de toeristen over het boekje waar Cubanen eenmaal per maand een voedselpakket mee kunnen halen en wat daarin zit?
Er zitten net genoeg etenswaren in om te overleven......

Ook ik hou van Cuba en de mensen maar verafschuw het regime.
Ik zou wel eens willen weten wat de denkwijze is van dit regime.
Zouden ze echt nog geloven dat er op deze manier vooruitgang en welvaart/welzijn zal komen voor de Cubaanse bevolking na 60 jaar ellende????

P.S. Het valt me op dat de kritische noot over het regime altijd ontbreekt in jou lange dialogen....toeval?
#115771 door Robert
15 jul 2020, 14:00
Persoonlijk denk ik dat veel van de meningen te maken hebben met wie je de schuld geeft als er iets mis gaat.

Gisteren hoorde ik een verhaal uit Cuba betreffende een varkensboer aan de rand van Havana,
Hij was al enkele decennia varkensboer en verdiende erg goed.
Toch werden bij begin corana crisis al zijn varkens in beslag genomen, reden hij had a die tijd zijn voer illegaal betrokken (iets wat mij in Cuba zeker niet onwaarschijnlijk lijkt!), vermoedelijk gestolen vanuit een staatsbedrijf.

Helaas verder geen details vernomen.
Mijn idee is( zover ik dat zonder de details te kennen kan beoordelen), hij heeft decennia goed geleefd, had aan kunnen zien komen dat het niet goed kon blijven gaan en hij mag blij zijn als hij niet al zijn bezittingen verliest en een tijdje mag zitten.
Een ander zou wellicht zeggen hij heeft decennia gestolen veevoer gekocht, kon aannemen dat het mocht dus de overheid zijn een stel communistische criminelen die de varkens van die zielige hard werkende man hebben gestolen.
Naar buitenlanders wordt het verhaal bijna zeker zo verteld dat ze het 2e denken, zonder verder de details te weten.

1 Ding is hoe dan ook zeer problematisch op Cuba, er is veel corruptie, waar een ieder hier waarschijnlijk tegen is, maar als er tegen opgetreden word is het voor velen ook niet goed.
Wel volgens mij heeft veel hiermee te maken.
groeten van iemand die graag weer naar Cuba wil en dan voornamelijk de niet toeristische kustplaatsjes en naar het platteland met de houten hutjes alwaar basis voedsel zelden een probleem is daar ze grond hebben.
#115774 door HijodelMundo
15 jul 2020, 18:35
hombredecuba schreef:...
Mag je toeristen vertellen dat het regime verrot en corrupt is en dat ze anders denkende vervolgen?
Nee,want dan moet meneer de reisleider zijn mond houden anders raakt hij zijn baan kwijt...

Ik kan natuurlijk niet voor Dasilvasolis praten, maar ik ben wel 6 jaar reisbegeleider geweest in Cuba. Heb me nooit hoeven inhouden wat betreft regiem kritische uitingen. Toch werd elk jaar mijn werkvergunning en verblihfsvergunning verlengt.
Wellicht speelt mee dat ik soortgelijk als Dasilva erin sta. Dat is wat genuanceerder dan sommige van de forum posts. Het is nou eenmaal niet zwart wit.
Meestal hing het af van de vraag steller. Bij degenen die er zo'n beetje als Ukrainia in gingen, dan legde ik meer nadruk op de goede aspecten.
Zodra ik vragen kreeg vanuit een soort van 'Gibi' hoek dan legde ik juist meer nadruk op hoe slecht alles gaat. Altijd met het idee te nuanceren.

Ik kan me voorstellen dat Dasilva er soortgelijk in staat.

hombredecuba schreef:...
Vertel je ook aan de toeristen over het boekje waar Cubanen eenmaal per maand een voedselpakket mee kunnen halen en wat daarin zit?
Er zitten net genoeg etenswaren in om te overleven......

Het zou me verbazen dat ie dat niet zou doen. Ik ging altijd een willekeurige bodega in naargelang hoe de rondreis ging en waar we tijd hadden. Maar het bonneboekje, vaste prik in elke rondreis...
#115775 door HijodelMundo
15 jul 2020, 18:46
Robert schreef:
1 Ding is hoe dan ook zeer problematisch op Cuba, er is veel corruptie, waar een ieder hier waarschijnlijk tegen is, maar als er tegen opgetreden word is het voor velen ook niet goed.
Wel volgens mij heeft veel hiermee te maken.

Probleem is natuurlijk dat de corruptie wezenlijk onderdeel van het probleem is. Maar dat de meeste mensen het acceptabel vinden want: De staat jat toch ook van het volk...

Vaak heb ik ook jet idee dat er van hogerhand niet echt iets aan corruotie gedaan wordt. Laat het volk maar om de kruimels vechten en denken dat ze ons te pakken hebben maar ondertussen gaan wij (de machthebbers) er vandoor met wat er echt toe doet (land, vastgoed, bedrijven, etc...) Verdeel en heers principe!
#115776 door ginny in cuba
15 jul 2020, 18:51
met verbazing zit ook ik soms mee te lezen hier op het forum,de verhalen die door de mensen die in Cuba wonen en werken en leven continu in twijfel worden getrokken.
Ook ik heb vrienden op Cuba en ja cubanen zijn nu eenmaal Cubanen zo zijn ze nergens ter wereld dit is ook een voortvloeing van 60 jaar communisme en 60 jaar embargo mensen leven om te overleven soms gaat het beter soms gaat het super slecht zo als nu op het moment.
Maar laat nu eens je westerse denk wijze los en verdiep je eens in het systeem niet alles is slecht ,ook hier in Nederland kan ik beslissingen van de regering in twijfel trekken ook hier is niet alles zo geweldig

salud en stay safe
#115778 door havanalover
15 jul 2020, 20:58
Een nuchtere kijk EINDELIJK ,een van de weinigen. De meesten lullen maar wat. Voor mij is er maar een expert Conner Gorry , een Amerikaanse journalists die al 17jaar in Havana woont en Havana kent.
#115781 door Tijn
16 jul 2020, 12:10
Voor mij is er maar een expert Conner Gorry

Het blijft grappig zo'n forum,

Ken Conner en vind dat ze de kern echt niet snapt :-)...
Maar ja... ik leef hier pas 16 jaar...
#115784 door hombredecuba
16 jul 2020, 13:00
ginny in cuba schreef:Maar laat nu eens je westerse denk wijze los en verdiep je eens in het systeem niet alles is slecht ,ook hier in Nederland kan ik beslissingen van de regering in twijfel trekken ook hier is niet alles zo geweldig

Hoe naïef kun je zijn.
Niet alles is slecht op Cuba maar wat te denken van; GEEN MENSENRECHTEN,GEEN KIESRECHT,GEEN VRIJE MENINGSUITING,ONDERDRUKKING,GEEN OPENLIJK KRITIEK OP HET REGIME,ENZ,ENZ.
Als je 17 jaar op Cuba woont weet ik niet waar jij je mee hebt beziggehouden.
Of je kijkt de andere kant uit of je bent het eens met dit Communistisch systeem.

Inderdaad,hier kan je ook eens of oneens zijn met de regering.
Maar hier kan je openlijk kritiek hebben op alles en iedereen.
Het verschil is dat wij(het volk) op democratische wijze deze regering hebben gekozen maar ook weer kunnen wegsturen.

Je zegt ook nog ''verdiep je eens in dit systeem,niet alles is slecht''.(ik doe niet anders)
Ik zou graag willen weten wat dan de goede punten zijn van dit systeem.......
#115785 door hombredecuba
16 jul 2020, 13:15
havanalover schreef:Een nuchtere kijk EINDELIJK ,een van de weinigen. De meesten lullen maar wat. Voor mij is er maar een expert Conner Gorry , een Amerikaanse journalists die al 17jaar in Havana woont en Havana kent.

''expert Conner Gorry'' expert in wat?????
#115786 door Mari
16 jul 2020, 13:27
Het regime is vreselijk. De keren dat mijn man en ik staande zijn gehouden voor niets zijn niet op een hand te tellen. Sinds we een kind hebben valt het gelukkig mee (zodra ze dat zien laten ze je gaan). Mijn man heeft echt een hekel aan het regime en de beperking van de vrijheden (verplicht de hele dag langs de weg moeten staan omdat de kist van Fidel langs kwam, thuis opgezocht worden omdat je nog niet gestemd hebt en dat nog wel moet gaan doen, etc.). Daarentegen is hij wel weer heel positief over het onderwijs en de gezondheidszorg in Cuba en is daar enorm trots op. Ik denk dat het gebrek aan culturele vorming binnen het Nederlands onderwijs hem nog gaat tegenvallen als ons kind straks naar school gaat. Mijn schoonmoeder is ook altijd heel fel op haar generatie (mid 60) die klagen over dat ze geen fatsoenlijke woning hebben. Volgens haar heeft, in tegenstelling hoe het nu is, iedereen van haar generatie de kans gekregen om betaalbaar een eigen woning te bouwen. Materialen waren niet duur en volop aanwezig. Iedereen die dat niet heeft gedaan heeft zijn geld verbrast aan andere zaken. Ze vindt dat de huidige generatie recht heeft tot klagen omdat het voor hen niet meer te betalen is en er niets verkrijgbaar is....
#115790 door dasilvasolis
16 jul 2020, 18:47
Ginny dat zeg je goed! Hombre, strak geleidde ideologische rondreizen a la Noord Korea. In Cuba? nee joh

Herkenbaar Hijo wat je over reisbegeleiden in Cuba schrijft. Sta daar inderdaad hetzelfde in.
Cuba is het enige land waar ik reizen begeleid, waar mensen bij aankomst al een uitgesproken zwart wit (politieke) mening over hebben. Als reisbegeleider tracht ik, net als jij, daar wat nuances in aan te brengen. Door reizigers een inkijk geven in het leven hier in Cuba Met mooie, en minder mooie kanten en ook ronduit absurditeiten. Natuurlijk een bodega. Een wandeling op het platteland en kijken hoe een willekeurige boer leeft. Ook een bezoek aan een volkswijk en een solar. Voor gelovigen in de arbeidershemel vaak een harde terugkeer op aarde.

Heb me ook nooit geremd gevoeld om open te praten. Aangezien wat ik vertel en laat zien gewoon de realiteit is. Zei Fidel niet: Revolucion es no mentir jamas.
In het toerisme in Cuba kom je trouwens niet zoveel uitgesproken revolutionairen tegen. Zeker in Matanzas en la Habana niet . Integendeel, meesten in het toerisme zijn zeer kapitalistisch ingesteld! Bejaarden, Sporters, Boeren, Verplegend personeel, daar vind je veel meer de mensen die geloven in de revolutie.

Ik werk trouwens de laatste jaren niet meer in Cuba maar in andere latijns amerikaanse landen. Ben ook een beetje een hijo del mundo geworden.
Helaas moest mijn Nederlandse reisorganisatie in 2017 stoppen met onze goedlopende Cuba reizen door de aangescherpte Amerikaanse sancties. Dit aangezien we eigendom van een Amerikaanse investeringsmaatschappij zijn. Ja de amerikaanse blokkade bestaat echt mensen!

Waar ik ook werk. Colombia, Peru of Cuba Ik tracht reizigers wat van het land te laten zien, hoe mensen leven, en uit te leggen hoe dingen werken. Natuurlijk heb ik een mening maar ik tracht diverse kanten van de zaak te laten zien
Mensen kunnen op grond van wat ze zien en horen zelf hun mening vormen. Niks erger dan tijdens je vakantie de hele tijd doodgegooid te worden met een gids die zijn politieke mening door je strot dauwt. Soms vind ik het ook leuk om mensen te confronteren met extreme meningen die in dat land populair zijn, en die veel reizigers in 1e instantie onbegrijpelijk vinden. In peru huur ik bijvoorbeeld een lokale gids in die zeer pro fujimori is (fujimori is zeer omstreden maar populaire ex president die nu gevangen zit vanwege bewezen corruptie en misdaden tegen de mensheid) . Standpunten die absoluut niet de mijne zijn. Maar het trachten te begrijpen van zo’n mening die brede aanhang in het land heeft, verrijkt de ervaring van zo’n reis.

Merkte in cuba bij vele reiziger dat hun mening aan het eind van de reis genuanceerder was dan aan het begin van de reis. Tuurlijk de Ukrainas en Gibis van deze wereld die blijven wel bij hun standpunt. Dat is meestal zo bij mensen die heilig overtuigd zijn van hun eigen gelijk, en nooit twijfel hebben.

Nu met Corona helaas even geen reisbegeleiden meer. Hopen dat straks na corona het reisbegeleiden weer op gang komt. Hopelijk met een andere USA president ook weer in Cuba.
Ook al is reisbegeleiden in cuba logistiek ingewikkelder dan in andere landen. Zie het nog steeds als een voorrecht mensen te mogen rondleiden in Cuba, het land waar ik van hou. (En tegelijk het land wat ik op sommige dagen hartsgrondig vervloek)

Saludos

ps joop je wint. 1999. toen wist ik nog niet waar cuba lag. You're the boss
#115795 door ginny in cuba
17 jul 2020, 11:06
Als je 17 jaar op Cuba woont weet ik niet waar jij je mee hebt beziggehouden.
Of je kijkt de andere kant uit of je bent het eens met dit Communistisch systeem.

ik woon geen 17 jaar op cuba maar gewoon in holland waar ook het nodige niet klopt aan het systeem waar mensen honger hebben en geen dak boven hun hoofd niet naar een ziekenhuis kunnen omdat ze de bijdrages niet kunnen betalen ,daar sta je dan met je mening en je uitlatingen,ik zal niet zeggen dat het syteem goed is want maar de mensen weten niet beter en leven hun leven zo goed als het gaat maar wat ik me afvraag wat levert al dat geschop je nou op en wat levert het de mensen in cuba op helemaal niks makkelijk van achter een pc
En als het dan al zo slecht is waarom blijf je dan daar vertrek dan de echte cubanen kunnen dat dat niet
en vele zouden wel willen op weg naar een beter bestaan .
#115801 door hombredecuba
17 jul 2020, 13:08
@ ginny ''de mensen (Cubanen) weten niet beter"

Dat is het juist...zij weten wel beter.
Met alle moderne media weten zij heel goed wat er in de wereld gebeurt.
Daarom zien zij dat het in andere landen stukken beter gaat en mensen vrij zijn.
Waarom denk je dat er 600,000 (en nog steeds) Cubanen zijn weggevlucht van Cuba?
Als Cubanen vrij mochten reizen zou het erg stil worden op Cuba.

Inderdaad...in Nederland zijn er ook problemen (vooral huizenmarkt) maar je wil dit toch niet vergelijken met Cuba.
Hier vlucht niemand het land uit omdat het hier zo slecht is.
Iedereen kan geholpen worden in Nederland.
Daklozen,mensen met schulden enz iedereen kan hulp krijgen.
Ook al kan je je eigen bijdrage niet meer betalen,medische hulp zal nooit geweigerd worden.
Kijk alleen naar de hulp die onze regering geeft aan bedrijven en particulieren om overeind te blijven.
In Cuba laten ze de mensen verrekken.
Heb je wel eens op Cuba in de lokale ziekenhuizen gekeken en vergeleken met hier?
Dat ik van Cuba,het weer,de mensen,het land,de zee hou,weerhoud me er niet van om mijn afschuw uit te spreken over het systeem op Cuba en hoe de mensen worden behandeld en hun vrijheden zijn afgepakt......
#115807 door havanalover
17 jul 2020, 21:00
Als je appelen met peren vergelijkt heb je altijd gelijk. Nederland is niet te vergelijken met Cuba.
De huidìge situatie in Cuba alhoewel niet rooskleurig is onverglijkbaar met vroeger . Zelfs in de
Periodo especial was het veel slechter getuigen oudere Cubanen. Voor de revolutie was het dagelijks een hel dat word beschreven in REYITA the life of a black woman in the 20th century
door Daisy Rubiera Castillo ISBN 1899 365346
#115810 door Jan Almeida B.
17 jul 2020, 23:08
en de PIC party. De zwarten en mulatten waren straatarm en kregen na de onafhankelijkheidsstrijd niet waarop ze hadden gehoopt.

Levantamiento Armado de los Independientes de Color van 1912. Bloedig neergeslagen. 3000 à 6000 doden. Vergeten in de geschiedenis.

Omdat de geschiedenis werd geschreven door de Amerikanen, die destijds al stalen wat ze konden van de Cubanen.