over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115214 door dasilvasolis
01 apr 2020, 19:43
Nee dar is geen zinnige inschatting over te maken. Maar denk dat dat nog wel een tijd gaat duren.
Stel dat Cuba in 1 of 2 maanden binnen haar grenzen het coronavrij weet te krijgen.Kunnen de grenzen pas weer open als dat in de andere landen ook zo is. Anders moet je weer van voor af aan beginnen
Gister zijn de grenzen trouwens voor alle normale passagiers gesloten.
Er kwamen tot gister nog steeds cubanen terug naar cuba. Waarvan veel uit de VS
waarvan ook mensen die al ziekteverschijnselen hadden.
Vanwege de risicos is dit nu voorbij.

Ze hebben nu 100000 snelle tests en gaan nu iedereen die de laatste 2 weken is binnengekomen en alle verdachte gevallen testen.

Ook is de 1 mei defile afgelast. Dus vertrouw erop dat we over een maand nog niet van het virus af zijn
Kortom voorlopig geen reisjes meer naar cuba
saludos
#115215 door HijodelMundo
01 apr 2020, 23:41
Dat wordt spannend hier voor de zoon van mijn vrouw. Voor het eerst van zijn leven Cuba uit op bezoek bij ons in Nederland. Heeft nog bar weinig van Nederland kunnen zien of genieten. 3 mei is zijn retour ticket... Maar tja, als er geen vluchten zijn...

Spannend
#115216 door Everdine
02 apr 2020, 07:09
Dank voor de reactie. Ik probeer zelf een inschatting te maken over wanneer de situatie weer enigszins normaal zal zijn. In China begon men na drie maanden de maatregels wat af te zwakken. Hier in Nederland nemen de ziektegevallen in Brabant af. In heel Nederland nemen ze toe maar minder dan aanvankelijk voorspeld was, ergo, de toestand lijkt heel langzaam wat gunstiger te worden.

Ik schat in dat we in juli weer heen en weer kunnen reizen - Hijo’s stiefzoon is dan al vernederlandst!!
#115218 door Joop_Siroop
02 apr 2020, 09:21
Joop_Siroop schreef:;-) muy comico...
maar ik zou eigenlijk willen voorstellen deze thread exclusief voor de in Cuba wonende forumleden willen houden.

... en zo werd het toch weer een gezellig keuveltopic waarin iedereen z'n plasje kan doen ;-)
Ik laat de 1,5m social discipline los hier ;-)
#115219 door hombredecuba
02 apr 2020, 09:36
Ik ben in Cuba vaak op bezoek geweest in lokale ziekenhuizen bij familie en vrienden.
Je schrikt je echt kapot als je dit vergelijkt met hier.
Veel mensen op elkaar in kleine kamers en slecht eten.
Ik ben bezorgt hoe dit afloopt t.a.v. het corona virus.
Hoeveel IC bedden met beademing zouden er zijn op Cuba......???. :cry:
#115222 door dasilvasolis
03 apr 2020, 00:33
ik zal een andere post openen voor meningen en vragen over de coronasituatie in cuba. Dan kan deze gebruikt worden voor feitelijke info en observaties ter plekke. Is joop ook weer blij

Jan.
Heb de opname die je doorstuurde afgeluisterd maar klinkt mij als typisch fake nieuws wat rondgaat op sociale media. Dit om cubanen hun officiele nieuwskanalen te laten wantrouwen.
Is dit je doorgestuurd door iemand die je kent in Santiago of ken je de dame van de opname persoonlijk ? Ik gok het 1e.
Vooralsnog zet ik m in de bak bij het fakenieuws over helikopters boven havana
Laten we sowieso even de officiele cijfers afwachten. Sorry maar daar heb ik echt veel meer vertrouwen in dan in deze opname.

nb in pinar del rio hebben ze in consolacion del sur een totale cuarantaine ingesteld voor camillo cienfuegos Dit is een gemeenschap met meer dan 1000 inwoners. Deze duurt tot 2 weken na het laatste coronageval aldaar.
Zou raar zijn dat ze dat niet gedaan hebben in santiago toch als het verhaal van deze dame zou kloppen en er zoveel positieve coronagevallen zijn in Santiago.

Vandaag zit Cuba op 233 coronagevallen.
Meer dan 500 zijn onderzocht en dus 21 nieuwe gevallen.
Aantal doden 6.
Er zijn reeds een aantal patienten hersteld.
Exacte cijfers en info zie cubadebate.cu

Verder heeft etecsa de tarieven voor nautahogar (internet thuis) verlaagt.
10 uur extra en recarga voor 0.30 CUC per uur.
Tarieven voor normale nauta zijn niet verlaagd omdat maatregel juist is om mensen thuis te houden.
tarieven voor internetpakketten voor mobiel zijn wel verlaagd . Je krijgt dubbel aantal gb voor zelfde bedrag

Cuba bezit nu ook vanuit buitenland snelle tests die binnen 30 minuten uitsluitsel geven. Deze worden nu afgenomen bij iedereen die vanuit het buitenland is gekomen in de laatste weken en alle verdachte gevallen.

Reagerend op de ziekenhuismening van hombre de .... man uit nederland.
1 van de 1e maatregelen vorige maand was het ziekenhuis bezoek te beperken tot 1 acompañante per patient.
Wie wel eens in een Cubaans ziekenhuis geweest is weet dat het hier normaal is dat familie in grote getalen bij het bed bivakeert en dat bezoektijden nogal ruim genomen worden. Familie zorgt ook voor natje en droogje etc
Ook zijn alle niet noodzakelijke medische ingrepen uitgesteld
Verder was,het rustig bij de bakker. En ja er is nog gewoon brood en andere etenswaren.

Saludos
#115224 door hombredecuba
03 apr 2020, 09:47
dasilvasolis
Als ik het heb over de situatie in ziekenhuizen op Cuba bedoel ik niet visite bij het bed.
Ik heb het dan over opeengepakte patiënten in kleine kamers die smerig zijn en waar de muggen,denque enz in en uit kunnen vliegen. Als maaltijd een bak rijst met een ei.
Hygiēne is ver te zoeken in de ziekenhuizen.
Daar komt bij dat er een groot tekort is aan middelen en medicijnen om mensen effectief te behandelen,ook bij de tandarts.
De cijfers over corona besmettingen en doden zijn onbetrouwbaar omdat zij komen uit Cubaanse bron.
Zoals jij moet weten als ''Cubaan" dat het Cubaanse volk al meer dan 60 jaar wordt voorgelogen, met de Cubaanse propaganda krant ''Granma'' voorop.
Niemand weet precies wat er aan de hand is op Cuba,jij niet en mijn familie niet.......
Cijfers van de Cubaanse overheid geloof ik al helemaal niet......
#115240 door salsalieve
05 apr 2020, 11:39
Ik hoor vanuit Santiago de Cuba berichten dat er alleen perro caliente en picadillo de pavo te koop is. De oostelijke provincies staan sowieso altijd achteraan in de aanvoer van levensmiddelen. Etenswaren die ik Havana en Matanzas zag heb ik nog nooit in Santiago gezien. Eerlijk gezegd heb ik n beetje m'n bedenkingen over de gemelde aantallen. Van vrienden hoorde afgelopen week al ik dat in hun wijk, n buitenwijk van Santiago, zo'n 20 gevallen bekend waren. Dan lijkt me 189 in heel het land wat weinig. Maar dat is mijn persoonlijke mening, ik baseer het alleen op info die ik vanuit Cuba ontvang. De medische missies zijn prachtig maar in Cuba was vóór corona al n gebrek aan artsen door alle buitenlandse missies. Hopelijk gaan ze daar nu niet de gevolgen van ondervinden. Wellicht is het virus er makkelijker in te dammen omdat Cuba n eiland is en er daardoor echt controle is over wie er het land nog in komt.
#115243 door dasilvasolis
05 apr 2020, 15:31
Hola

Tekort aan artsen is volgens mij niet zozeer het probleem in de gezondheidszorg. Wel dat middelen schaars zijn. Zeker het laatste jaar. Dat heeft ook weer alles met de aangescherpte amerikaanse blokkade te maken.
Cuba moet ergens geld vandaan halen om die gratis gezondheidszorg te betalen. Uitzenden van artsen is 1 van de weinige manieren waarop cuba aan geld kan komen. Toerisme is de andere geldbron.
Beiden staan onder grote druk van de amerikaanse blokkade en toerisme zolang de coronacrisis heerst is voorbij.

Het lijkt op dit forum dat er nogal wat mensen meer geloven in geruchten die rond gaan dan in de harde cijfers van gezondheidszorg.
Raar maar waar de anti cuba media die altijd negatief schrijft over cuba uit latijnsamerika en bv miami neemt wel deze cijfers over. Hier zie ik niet allerlei geruchten de ronde gaan

Salsalieve de officiele cijfers zijn nu 288 positieve gevallen maar het aantal opgenomen mensen is veel groter. meer dan 3300. waarvan meer dan 1600 verdacht zijn.
Ook zijn er meer dan 18000 mensen onder vigilancia van primaire gezondheidszorg thuis. Dat zijn officiele cijfers van gisteren
Vandaar kan het best dat er 20 mensen in die wijk uit voorzorg zijn opgenomen als zij contact hebben gehad met iemand met corona, etc. Dit betekent nog niet dat ze ook al positief getest zijn

Ik vanuit hier zie totaal geen reden te twijfelen aan de officiele cijfers. Ik vind net zoals met verslaggeving over orkanen dat verslaggeving transparant is en niet afwijkt van wat ik waarneem.
Maar geloof dat er forumleden zijn die het zelfs in twijfel zouden trekken als er in de granma of cubadebate zou staan dat de wereld rond is.
Laten we svp proberen in dit item over de actuele situatie voorzichtig te zijn met geruchten. Er is sinds de corona crisis al meerdere keren fakenieuws over cuba op dit forum geplaatst.

Saludos y cuidense
#115244 door hombredecuba
06 apr 2020, 09:31
In Cardenas heeft het corona virus ook toegeslagen.
Ik heb nog geen cijfers maar het aantal besmettingen is nog laag.
De scholen zijn voorlopig tot 20 April gesloten,
Ik krijg deze informatie van familieleden die verspreid in Cardenas wonen.
Wordt vervolgt..... :(
#115247 door dasilvasolis
07 apr 2020, 17:43
Hola
op cubadebate is elke dag vanaf ca 12u cubaanse tijd de samenvatting van de dagelijkse persconferentie van dr francisco durán te vinden. Hoofd afdeling epidemiologie.

Vandaag zit cuba op 46 nieuwe gevallen.
nu dus 396 geconfirmeerd.
11 overledenen.
Voor het eerst waren er gister 2 en vandaag 1 patient waarvan de bron van de infectie niet helder was. Dat is natuurlijk slecht nieuws.
Cuba is verder begonnen met een preventief homeopatisch medicijn in te zetten wat de weerstand moet verhogen. Voorkomt géén besmetting dus geen vaccin!
Het zou al ingezet worden in de quarantainegebieden in pinar en la habana

saludos y cuidense
#115249 door hombredecuba
09 apr 2020, 09:54
Het aantal besmettingen in Cardenas en Matanzas (woont ook familie) loopt op.
In Matanzas wordt ouderen aangeraden om in huis te blijven.
Als dit corona zich verder zal verspreiden over Cardenas en Matanzas is dit een groot probleem.
De Toeristen industrie in Varadero is voor minimaal 80 % afhankelijk van de mensen uit Cardenas en Matanzas omdat zij werken in de Hotels en restaurants.
Dagelijks is er veel busvervoer uit deze steden om de mensen die werken in de toeristen industrie heen en weer te vervoeren,dag en nacht.
Als dit weg zou vallen zou dit fataal zijn voor de Hotels en restaurants in Varadero. Economisch een ramp.
Ook voor toeristen wordt dan het risico op besmetting groter.
Wordt vervolgt......
#115250 door Jan Almeida B.
09 apr 2020, 11:43
Dit jaar komen er geen toeristen meer naar Cuba of ze zullen nog meer afgeschermd worden van het Cubaanse volk als in de jaren '80 (= het Cubaanse volk zal afgeschermd worden van hen). Dat komt erop neer dat eventuele toeristen over een paar maanden alleen in Varadero welkom zijn. En Varadero technisch in quarantaine zal zijn t.o.v. de rest van het land.

O.T.: Sinds gisteren mogen ook de volwassen Santiagueros niet meer het huis uitkomen (officiële maatregel) en beveelt de politie de Habaneros 's avonds om thuis te blijven (niet bekendgemaakte maatregel).
#115252 door ginny in cuba
09 apr 2020, 18:55
volgens mij zijn er al geen toeristen meer en zijn de hotels gesloten ook de transtour bussen worden bijna niet meer in gezet voor de elke toerist die opgesloten zit in een hotel.
heb dagelijks contact met mensen uit matanzas en varadero en havana en en leven allen van het toerisme en er is geen toerist meer te bekennen en ze zitten allen thuis
de transtour bussen gaan ze nu in zetten om het verplegend personeel en schoonmaak naar de ziekenhuizen te vervoeren gratis .
#115257 door Jan Almeida B.
09 apr 2020, 22:07
Reeds geruime tijd wordt de Cubaanse bevolking geplaagd door een slecht werkende voedselbedeling. Door de quarantaine-maatregelen worden de problemen steeds groter. De Cubaanse overheid probeert o.a. met een nieuwe app de problemen bij het wachten te verkleinen. Deze app heet Porter@ hier de apk. Zij werkt met QR-codes die bij de winkels uithangen en die men moet scannen om zijn plaats in de cola te kennen.

Sinds vandaag worden er ook módulos de alimentos bij de slager (75 CUP) en in de bodegas (110 CUP) aangeboden om de druk op de voedselbedeling te verlichten en de colas te verkleinen. De módulos in de bodegas bevatten ook sanitaire artikelen. In Florida (nabij Camaguey) worden de módulos aan alle bejaarden verstrekt.

In Ciego de Avila is er enkele dagen terug flink gefeest. Verscheidene bezoekers blijken nu besmet. Een driehondertal heeft problemen aan de ademhalingswegen.

nb.: men kan de apk in een virtuele omgeving zoals BlueStack uitproberen. De apk van de Covid-applicatie is nog steeds hier beschikbaar.
#115258 door Chapino
09 apr 2020, 23:06
In sommige supermarkten in Havana wordt de laatste dagen, als je betaald met CUC, het wisselgeld uitsluitend terug gegeven in Peso Cubano. Niet meer in CUC.
Ook de prijs op de prijssticker is alleen nog in Peso MN, niet meer zoals voorheen in beide, CUC en Peso.
Is dit ook zo in andere delen van het land ?

Of is het misschien een stille inname van de CUC en de aanzet van de omschakeling naar de Peso MN ???

Cuídate mucho, quédate en casa
#115260 door dasilvasolis
10 apr 2020, 00:37
Jan het gehalte fakenieuws of halve waarheden wat je op dit forum plaatst begint echt zorgelijk te worden.
Eerst interferon wat geen anti viraal middel zou zijn.
Daarna de fakenieuws opname over het meisje waarvan de moeder radioloog in santiago zou zijn die op 1 dag 50 oositieve coronagevalken noemde. Dit blijkt 1 van de vele fakenieuwtjes te zijn die via whatsapp rond gaan
En nu de app waarmee de rijen georganiseerd worden.
Ja die app bestaat en nee de rijen worden nu niet opeens via die app georganiseerd. Die apo is iets wat ontwikkeld is maar volgens mij nog lang niet toepasbaar is. Zitten nog teveel haken en ogen aan.
Lang niet iedereen heeft digitale carnét.
Ik bv niet. http://www.cubadebate.cu/noticias/2020/ ... o-r12jzU0M
Chapino jij zit in la habana toch.
Hoe zit het met de avondklok buiten het quarantainegebied. in la habana Of is dit zoals ik vreew ook weer 1 van jan zijn fakeverhalen.
Dat er mensen besmet zijn in florencia in ciego de avila via een familiefeestje is bevestigd door officiele kanalen
Het verhaal van 300 mensen die door dat feestje met ademhalingsroblemen zitten lijkt me het zoveelste broodje aap verhaal.

Ik denk dat je voor fox nieuws wel een prima cubaverslaggever zou zijn. Die nemen het niet zo nauw met de waarheid en journalistieke ethiek.

Het maakt wel dat mij de lust een beetje vergaat om tussen al de halve waarheden en onzin door nog verslag te doen van wat hier daadwerkelijk gebeurt.
Dit item wat bedoeld was voor objectieve waarnemingen en om mensen in nederland op de hoogte te houden hoe het hier gaat begint steeds meer los te staan van de werkelijkheid en een plek waar een paar feitenvrij hun nening neer zetten . Terwijl ze zelf op 10000km afstand zitten.

niet alleen corona is besmettelijk.
fakenieuws is dat blijkbaar ook

saludos y cuidense
#115261 door Chapino
10 apr 2020, 01:53
@ dasivalsolis, waar wij wonen in Havana is ons niets bekend over een avondklok, mensen lopen gewoon op straat. Wel heel veel minder dan normaal.
Ook de afhaal pizza is op de hoek is gewoon open.

Wel zijn er nieuwe maatregelen afgekondigd,
Alle transporte urbano wordt gestopt, evenals de privé taxi’s
Geen verkoop van alcohol meer in de bodegas en MN restaurants, uitsluitend nog in de “CUC winkels”
#115262 door dasilvasolis
10 apr 2020, 02:33
gracias chapino. Duidelijk
Net zoals hier dus.
Ook deze kan in de al volle prullebak met fakenieuws.
Hier in camaguey krijg je trouwens wel geld terug in cuc in de shoping. je kan wel met beiden betalen

saludos en blijf gezond.