over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114954 door Ukraina
14 jan 2020, 12:06
Klopt het dat je tegenwoordig 2x je toeristenkaart kunt verlengen en dus 90 dagen aan een stuk op cuba kan verblijven? Hoe regel je dat dan?
#114976 door Jogo
18 jan 2020, 16:04
Volgens mij is dat altjd al zo geweest. Je regeld dit bij een kantoor van de immigratidienst.
#114977 door Jan Almeida B.
18 jan 2020, 17:35
Merk op dat er een onderscheid is tussen la tarjeta turística en el visado de pasaporte. Het tarjeta is 30 dagen geldig en kan daarna opnieuw met 30 dagen verlengd worden en daarna nogmaals opnieuw, voor zover el visado de pasaporte nog steeds geldig is. Het visado del pasaporte is normaal tot 90 à 92 dagen na aankomst geldig en kan daarna met 3 maanden verlengd worden. Het tarjeta turistica kan dan opnieuw voor telkens 30 dagen verlengd worden. Een maximaal verblijf bedraagt dan 6 maanden.

Een verlenging van el visado de pasaporte aanvragen betekent niet noodzakelijk dat deze aanvraag wordt goedgekeurd. Altijd bij de Inmigracion.

Een verlenging van la tarjeta turística kan aangevraagd/gekocht (25 CUC) worden in het hotel of bij de Inmigracion.
#114979 door Jan Almeida B.
18 jan 2020, 19:32
Voor Nl. is dat niet meer dan de stempel van de Aduana in het paspoort. Dit is dezelfde stempel als op la tarjeta turística. Je kan ook zonder deze stempel in je paspoort een verlenging van la tarjeta turística kopen, maar vaak geeft dat problemen bij het voor de tweede keer verlengen.

Neem ook mee: bewijs terugvlucht, bewijs van verblijf (hotel of CP) je paspoort en la tarjeta turística , en 25 CUC (ik dacht verplicht in postzegels).

Dit is alleen voor toeristen (niet visa de familiares etc.)
#114980 door Chapino
18 jan 2020, 19:48
Ter aanvulling, er wordt altijd gevraagd naar een Engelstalige verklaring van je ziektekostenverzekering, waarin specifiek staat vermeld dat de verzekering dekkend is voor Cuba.
#114981 door Ukraina
19 jan 2020, 18:04
@Jan Almeida B. Bedankt voor de info. Een keer verlengd heb ik al vaker gedaan, kwestie van zegels kopen bij de juiste bank. Voor een 2e keer verlengen is dus niet veel anders.
#114983 door Robert
24 jan 2020, 06:14
Als een ieder nu ook een toeristenkaart langer dan 2 maanden kan verlengen is dat volgens mij vrij recent.
Ik dacht dat langer dan 2 maanden voorheen alleen was weggelegd voor Canadezen en familie.
#114984 door dasilvasolis
24 jan 2020, 12:08
90 dagen op toeristenvisum. Bij mijn weten was dit altijd 30 dagen wat 1x verlengd kon worden voor 30 dagen.
Maar misschien is het veranderd. Zou het eerst checken bij inmigratie

Saludos
#114985 door Pieterklu
28 jan 2020, 15:47
Advies: regel direct via Consulado Rotterdam een langer verblijf. Dat scheelt geloop en gewacht bij Immigracion en geneuzel met zegeltjes bank (sellos).
#114991 door Ukraina
01 feb 2020, 20:10
Ik meen ook dat het max 60 dagen is, en de man die ik in Habana sprak en het over zijn 90 dagen had, was een Canadees. Ergens wel weer wat over die 90 dagen gelezen maar heb de url niet meer.
Helaas geeft Jan Almeida B. zijn bron niet prijs, dus valt niet te controleren.
En kijkend op http://misiones.minrex.gob.cu/en/nether ... sa_turismo lees ik: "Valid for a single entry to the national territory on a 30-day trip and you can extend 30 days at the hotel " + "It is valid for a 30-day stay in Cuba, extendable in Cuba for another 30 days (60 days maximum)"
@Pieterklu
Op zich vond ik het nooit vervelend om kennis te maken met dit bureaucraties Cubaans circus. Of ik zoveel tijd bespaar door helemaal naar Rdam te reizen is maar de vraag.
Kan je daar dan wel in een keer voor 60/ 90 dagen visum kopen?
#114993 door Chapino
01 feb 2020, 22:59
Voor een Canadees gelden andere regels, zij mogen sowieso 180 dagen in Cuba verblijven.

Het voor de tweede keer verlengen van het visa kan al heel lang, zij het niet voor iedereen, onder voorwaarden en ook niet bij elk kantoor van inmigración. Mijn eerste tweede verlenging was al 7 jaar geleden, bij Inmigración Havana Playa.
Wel was mijn visa toen al gewijzigd naar het zogenaamde "visa familiar" ook moet ook mijn vriendin altijd persoonlijk aanwezig zijn, zowel bij de wijziging als bij de verlengingen, haar gegevens worden ook altijd genoteerd. Toentertijd kon je dat nog allemaal in één keer regelen, Visa omzetten plus de gewenste verlengingen alles in een handeling, wel met betaling met de benodigde zegels natuurlijk.
Er werd toentertijd wel gezegd door inmigración, dat de toekenning van tweede verlenging zeer uitzonderlijk was, alleen bestemd voor mensen die zij persoonlijk kennen, vaste klanten zeg maar, zeker niet voor een toevallige toerist en ook dat niet alle kantoren het doen.
Of het nu wel algemeen is weet ik niet, ik zal het vragen als ik weer naar inmigración moet over een paar weken.

Wel moet je nu altijd aantonen dat Cuba onder de dekking valt van je ziektekostenverzekering, voor de gehele periode dat je in Cuba bent. Naar een ticket is mij nog nooit gevraagd, maar dat kan op een ander kantoor weer anders zijn.

Volgens inmigración is er zelfs de mogelijkheid voor een derde verlenging, wel ruim op tijd aanvragen en onderbouwt met een begeleidende brief waarin de reden wordt vermeld voor verlenging. Het kantoor beslist namelijk niet zelf maar het ministerie. En natuurlijk eerst even vragen bij het kantoor waar je de verlenging aanvraagt of zij willen meewerken.
#114996 door dasilvasolis
05 feb 2020, 12:38
Ik zou inderdaad eerst maar bij consulaat én bij inmigratie in de plaats waar je naar toe gaat informeren. Bij mijn weten kon een toeristenvisum een zgn A1 visum wat 30 dagen geldig is maar 1x met 30 dagen verlengd worden. Maar kan zijn dat dit weer veranderd is.
De meeste antwoorden hier hebben het over een familievisum, een zgn A2 visum
Daar gelden weer andere regels

Saludos
#115008 door Chapino
12 feb 2020, 00:17
Vervolg,
Gisteren bij inmigración aan twee verschillende medewerksters gevraagd omtrent de 90 dagen, beiden beaamden dat het al langere tijd geen enkel probleem is om je visa voor een tweede keer te verlengen. Wel aan de hierboven genoemde voorwaarden voldoen natuurlijk, en de zegels meebrengen.

Wellicht heeft er toch iemand hogerop in gezien dat het niet verstandig is om een inkomstenbron, de toerist, te verplichten om het land te verlaten. Tenminste als die toerist nog langer wil blijven.