over alles wat met Cuba te maken heeft...

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114781 door Everdine
16 sep 2019, 03:33
Wie weet hoe dit zit?

Er is een brandstoftekort in Cuba wat allerlei heftige problemen veroorzaakt, en een vriend schrijft me dit: "..la situacion de hoy en nuestro pais es muy dificil...el gobierno imperialista de los Estados Unidos nondeja que entren barcos con Peteoleo a la Isla,en este mundo no hay justicia ni respeto,ellos quieren dominar al mundona su antojo y todos tenemos derecho de ser libres y soberanos y de decidir lo que querramos ser.....en este pais todo somos concientes de como es nuestras vidas asi que sabemos que tenemos que estar preparados siempre para lo mas dificil"

Een andere zaak waar ik niks van snap: afgelopen week is besloten hotel Memories Holguín a.s. dinsdag (!) te sluiten - het personeel met vast contract wordt verdeeld over de andere hotels, maar degenen met een seizoenscontract zijn ontslagen en volgens mij kent Cuba geen werkloosheidsuitkering. Wat gebeurt er met een Cubaan die geen werk kan vinden?

Ik zou het fijn vinden wat uitleg te krijgen!
#114782 door havanalover
16 sep 2019, 13:48
gaan Jinetaren gelijk al de anderen. Ik krijg vandaag het bericht uit Havana dat er geen autobussen of autos rijden wegens "gasolina te kort" komt de periodo especial terug vragen ze zich af?
#114784 door Robert
17 sep 2019, 06:14
Relatie met Venezuela ligt natuurlijk wat lastig momenteel waardoor en minder brandstof binnenkomt.

Cuba gaat wel weer wat extra geld uitgeven om toeristen te werven,
iets wat ze in 1994 ook vrij succesvol deden.

Nikkelprijs is torenhoog dat help wel denk ik.

Nu nog wat uitgeleende gronden terugpakken van waardeloze boeren die er toch niets mee doen en uitlenen aan mensen die er wel wat mee willen en kunnen doen, wellicht aan wat ex hotel mederwerkers.

En als er dan ook nog staatsbedrijven met werkende websites komen waarop zonnepanelen, wildmolentjes, accu's, bouwmaterialen en dergelijke verkocht gaan worden voor redelijke prijzen, of niet staatsbedrijven en gewoon 20 tot 50% btw heffen, wie weet waait die nieuwe speciale periode dan weer snel over.
#114786 door holantina71
17 sep 2019, 16:01
Nou, uitleg is al daarboven gegeven. Ik weet alleen dat toestand ERG ernstig is,want zelfs VIAZUL wordt hierdoor getroffen. Geen dienst tot nader bercht (zie foto, in Camagüey genomen)
Nou heb ik een heel groot probleem, ik vertrek nl. morgen richting Varadero.... :x :x :x :x :x Afbeelding
#114787 door holantina71
17 sep 2019, 16:05
Robert schreef:Nu nog wat uitgeleende gronden terugpakken van waardeloze boeren die er toch niets mee doen en uitlenen aan mensen die er wel wat mee willen en kunnen doen, wellicht aan wat ex hotel mederwerkers.

Een heel goed idee, en iets dan zowel ontzettend nodig als dringen is! Er is alleen een klein probleem: vrijwel NIEMAND (Cubanen, bedoel ik ) wil in het platteland wonen, laat staan er werken. Dat is heel jammer, en heel vervelend.
#114788 door Robert
18 sep 2019, 05:14
Toen zo'n 12 a 13 jaar geleden gronden werden 'uitgeleend' voor om te beginne 5 tot 10 jaar kon een ieder zich daarvoor aanmelden.
Helaas ging veel grond niet naar de potentieel beste boeren, die er graag wilden werken en wonen, maar naar vriendjes van of degene die de verdelers betaalde.
Feit was ook dat de boeren die het wel goed deden op de 'geleende'grond het ook zo weer kwijt kon raken aan een 'vriendje', dus waarom je best doen om de grond te verbeteren.
Bovendien moest het grootste deel van de oogst aan de staat worden verkocht tegen zeer lage prijzen.
#114789 door hombredecuba
18 sep 2019, 09:49
Zolang Cuba de Dictatuur van Maduro blijft steunen zal de VS niet rusten om Cuba aan de bedelstaf te krijgen.
Systeem verandering op Cuba is de enigste oplossing voor Cuba.
Ik hou van Cuba en het doet me pijn om te constateren dat in de 20 jaar dat ik Cuba bezoek er totaal geen verbeteringen zijn waar te nemen,en dat het land nu naar de rand van de afgrond wordt gedreven omdat zij vast blijven houden aan een systeem dat niet werkt en nooit zal werken.
Als je na meer dan 50 jaar nog steeds gelooft in dit systeem waarbij het systeem belangrijker is dan de welvaart en welzijn van mensen dan is dat zeer kwalijk.
#114792 door havanalover
18 sep 2019, 14:16
Er wordt bespaart : In Havana zijn de banken nog maar een halve dag open reden besparing.
De "carros" (taxis) zijn heel duur geworden voor (cubanen) comida (eten) is veel duurder als het al te vinden is. Er schijnt gebrek te zijn aan brandstof (kook gas)
Hopelijk hebben de Cubanen alles onder controle en wordt geen anarchie zoals in Venezuela.
#114793 door Jan Almeida B.
18 sep 2019, 14:55
Iemand die van Cuba houdt zal schrijven dat de handelsblokkade moet stoppen.
Het Capitolio wordt gerenoveerd op kosten van de Russen.
Cubanen die een pasaje hebben voor Astro, krijgen hun geld terug (en kunnen dus niet reizen).
Gas is weer beschikbaar. Tijdelijke gastekorten zijn er altijd geweest.
Het wordt geen anarchie. Het politieapparaat en leger zijn veel beter georganiseerd dan in Venezuela.
Comida is noch steeds te krijgen. De gebruikelijke tekorten incluis. Doordat vervoer moeilijker is, wordt er in de steden (Havana) minder vlees en groenten afkomstig van het platteland verkocht.
Memories Holguin wordt dit jaar nog niet gesloten. Er zijn de voorbije 3 jaar in het hele land 100 nieuwe en gerestaureerde hotels geopend (18.000 kamers).