Wat moet je gezien of gelezen hebben?
#113627 door Gibi345
29 nov 2017, 10:09
Vroeger was het gebruikelijk dat Jazz onderdeel uitmaakte van het lesmateriaal voor muzikale ontwikkeling op middelbare scholen dit is niet langer het geval, muziekscholen proberen op hun wijze op een laagdrempelige manier toegang te bieden tot Jazz en dat doen ook diverse radiostations en tijdschriften. Iemand die dat al heel lang doet is Vera Vingerhoeds en wel in diverse functies en hoedanigheden. Er is ook veel internationaal materiaal dat dit kan ondersteunen. Zo bestaat er het instituut voor jazz research van de universiteit Graz waar al lang jarenlang onderzoek wordt gedaan naar de Jazz in haar algemeenheid en de Cubaanse Jazz in het bijzonder. Hier kun je veel recente informatie vinden over de Cubaanse Jazz.

Via deze link kom je op de algemene website van dit jazzinstituut:
https://www.kug.ac.at/en/studies-furthe ... start.html

Door bovenaan rechts aan te klikken kom je op hun website en bij hun publicaties:
https://jazzforschung.kug.ac.at/institu ... ionen.html

Daar tref je recente artikelen aan over de Cubaanse Jazz, zoals de volgende artikelen:
Jazzforschung / Jazz Research 46 (2014)
Christa Bruckner-Haring
Aspects of Cuban Jazz Identity: Selected Son Performances
by Marialy Pacheco and Harold López-Nussa
Robert Wason
Bill Evans's Entrée into Modal Jazz Composition (1962)
Brian Di Blassio (2012).
Clare Fischer’s Compositional Innovations within the Latin Jazz Montuno
Christa Bruckner-Haring (2013), Gonzalo Rubalcaba and the Cuban music.
https://jazzforschung.kug.ac.at/institu ... -2013.html

Er is hier heel veel materiaal over Jazz en de Cubaanse Jazz te vinden door rustig de website te bekijken en de diverse jaarboeken met Jazzonderzoek door te bladeren. Enige voorwaarde is dat je van lezen (en een beetje studeren) houdt en van naar muziek luisteren en met deze eigenschappen sta je in de jazztraditie van Miles Davis.

Saludos,
Gibi
#113630 door Gibi345
05 dec 2017, 16:00
Gisteren was het de verjaardag van Chango en tegelijkertijd van de Cubaanse bandleider Machito of te wel Frank Grillo een van de grondleggers van de Afro-Cubaanse Jazz of Latin Jazz in New York. Hier onder een link naar een artikel over wat Latin Jazz eigenlijk is en waarom dit onderdeel van de Jazz min of meer afwezig is of stiefmoederlijk behandeld wordt. Je moet dan op PDF klikken.
https://currentmusicology.columbia.edu/ ... ther-jazz/

Gibi gaat in december en januari 2018 op vakantie en natuurlijk naar Cuba en wel naar het Havana Jazz Festival 2018.

Deseamos a todos felices fiestas y un feliz año nuevo
Gibi
#113631 door Gibi345
07 dec 2017, 06:02
Voor ons aanstaande vertrek naar Cuba nog even kort het volgende. De bijdrage van Machito en andere Cubanen aan de ontwikkeling van de Afro-Cubaanse Jazz of de Jazz in haar algemeenheid wordt nauwelijks genoemd in de geschiedschrijving van de Jazz. Zoveel maakt het artikel van Washburne uit 2002 wel duidelijk. Gelukkig is er in de tussentijd wel het een en ander veranderd. Prof. Paul Austerlitz (2016)geeft Machito en andere Cubanen wel de credits die ze toekomen. Verder legt hij uitstekend uit welke muzikale verbanden er zijn tussen de Latin en de Jazz.

Professor Austerlitz heeft dit artikel/hoofdstuk of opening essay, "The Afro-Cuban Impact on Music in the United States: Mario Bauzá and Machito," zelf ter beschikking gesteld via volgende link en dan downloaden:
http://cupola.gettysburg.edu/books/107/

Otra vez,
Deseamos a todos felices fiestas y un feliz año nuevo
Gibi
#113656 door Gibi345
15 dec 2017, 06:34
Jazz zoals we van prof. Austerlitz kunnen leren is een versmelting van diverse Afrikaanse tradities, dit wordt zichtbaar in de pan-afrikaanse visie Machito koesterde ten aanzien van de Jazz en de Afro-Cubaanse Jazz. Het zichtbaar maken van de versmelting van de diverse Afrikaanse tradities in de Jazz heeft veel onderzoekswerk gekost, een belangrijk beginpunt is de Afro-Amerikaanse blues en haar geschiedenis, hier een link naar een korte beschrijving van haar geschiedenis:
https://en.wikipedia.org/wiki/Origins_of_the_blues

Wat hieruit opvalt zijn 2 punten de verwijzing naar West-Afrika naar Senegambia en haar muziekinstrumenten o.a. Kora die grote invloed hebben gehad op de ontwikkeling van de blues en de versmelting van de blues met het habanera-ritme in de blues van W.C. Handy komende uit de Cubaanse contredance/danzón/danza traditie of te wel een beginpunt van de ontwikkeling van de Jazz in zgn. ragtimes lijkend op de Cubaanse tango-habaneras.

Er is een Oostenrijke professor Gerard Kubik groot liefhebber van Jazz, blues en Afrikaanse muziek die de Afrikaanse wortels van de blues heeft proberen bloot te leggen, Hierbij een link naar een interview met Kubik waarbij hij de wortels van de blues en daarmee een van de Afrikaanse elementen in de Jazz bloot legt.
http://afropop.org/articles/africa-and- ... hard-kubik

In haar lessen over de ontwikkeling van de Jazz en vooral de Latin Jazz besteed Rebeca Mauleon aan 'Afrika en de Blues' nadrukkelijk aandacht natuurlijk omdat er bluesschalen voor de latin jazzpiano ontwikkeld zijn. Nu verder inpakken een laatste check en dan richting Havana, Cuba.

Saludos,
Gibi
#113779 door Gibi345
24 feb 2018, 15:03
Nederland kent een vrij lange jazzgeschiedenis, echter, deze geschiedenis wordt bijna nooit verteld! Suriname, de Nederlandse Antillen en Nederlands Indië het hedendaagse Indonesië leverden allemaal hun bijdrage. Jazzhelden een initiatief van het Nederlands Jazz Archief heeft de moeite genomen om de geschiedenis van de Nederlandse Jazz in zes delen in kaart te brengen. https://www.jazzhelden.nl/action/front/history_overview

Hier deel 1 1920-1939 Nederland omarmt jazz.
https://www.jazzhelden.nl/action/front/ ... start=1920

Voor degenen die het allemaal oubollig of ouderwets vinden die kunnen meteen naar de jaren 80 naar 'Nieuwe Structuren' waar het BIM-huis de Bebop en de free Jazz aanbod komen. Jaren die nog steeds een groot stempel drukken op de Nederlandse Jazz scene.
https://www.jazzhelden.nl/action/front/ ... start=1974

Cuba, New York, Nueva Manteca, Fra Fra Sound, New Cool Collective en de Wereld Jazz komen in het laatste deel aanbod. Vanaf de jaren 90 lopen er lijnen vanuit Havana, New York, Londen en (Zuid) Afrika naar de Nederlandse Jazz!

Saludos,
Gibi
#113780 door Pieterklu
24 feb 2018, 21:43
Ik haak af Gibi. Beetje teveel Cuba Jazz naar mijn smaak. Ieder z'n hobby maar nu eens een keertje over naar son of salsa?
#113782 door Gibi345
25 feb 2018, 10:49
Pieter,

Het staat je vrij zelf iets via een link te downloaden. Dit thema is juist bedoeld om zaken te scheiden. De hedendaagse Songo/Timba en de NY Salsa zijn zonder Jazz en haar stijlen of stromingen helemaal niet te begrijpen en de kennis over jazz is dun gezaaid. Mensen krijgen literatuurtips die ze al of niet kunnen gebruiken. Als je niets van Machito en jazzstromingen als Swing weet snap je niets van de Son noch van de Salsa!

Kennis van diverse Cubaanse stijlen geeft afwisseling, leert je dingen ontdekken en improvisatie levert creativiteit en innovatie, als je ergens komt lijkt het al gauw alsof zo'n DJ slechts één genre kent, een soort fastfood muziekcultuur, één en dezelfde smaak! Verder heb ik in de jaren zoveel Son en Salsa laten horen en optredens aangekondigd dat ik de opmerkingen graag naast mij neerleg. Vooral omdat "Salsa" saus betekent en helemaal geen muziekstijl of ritme is maar een marketing term voor Cubaanse muziek!

Saludos,
Gibi
#113784 door Pieterklu
25 feb 2018, 14:42
Ieder z'n hobby Gibi, maar ik vraag me echt af wie je hier een plezier mee doet (behalve jezelf).
Misschien sla ik de plank helemaal mis. En als dat zo is dan lees ik dan graag terug via reply's. No hard feelings overigens!
#113785 door Gibi345
25 feb 2018, 18:19
Voor degene die geïnteresseerd zijn in de ontwikkeling van de Afrocubaanse Jazz en de geweldige bijdrage van Mario Bauza hier een link naar het proefschrift van Nathan Brad Millier MARIO BAUZÁ: SWING ERA NOVELTY AND AFRO-CUBAN AUTHENTICITY presented by NATHAN BRAD MILLER.
https://mospace.umsystem.edu/xmlui/handle/10355/4978
druk op research.pdf

Voor mijn vele fans,
Saludos,
Gibi
#113786 door Gibi345
26 feb 2018, 10:40
Als je het proefschrift leest blijkt dat er niks is dat het werk van Bauza, grondlegger van de moderne jazz, mambo, salsa, rock & roll, funk en nog veel meer, in kaart brengt! Ik vind dit vreselijk! Hetzelfde geldt voor Machito. Ik ben prof. Austerlitz dan ook zeer dankbaar.


Gracias Mario!
Saludos,
Gibi
#113801 door Gibi345
01 maart 2018, 10:37
Ik formuleer hier een hypothese of stelling die revolutionair aandoet maar volgens mij op waarheid berust die luidt dat de belangrijkste vernieuwingen in de Latin muziek en de Cubaanse muziek niet (direct) uit Cuba, Puerto Rico enzovoorts komen maar uit de wereld van de Afro-Amerikaanse jazz en pop die dan naar enige tijd overgenomen worden. Daarvoor zijn een aantal redenen aan te dragen. Een groot deel van de Cubaanse muziek heeft een culturele en religieuze achtergrond daar ga je niet snel mee experimenteren. Experimenteren is iets dat veel in de jazz gedaan wordt in de jamsessies, echter jazz is jarenlang verboden geweest in Cuba!

Wie experimenteerde dan wel met Afrikaanse en Afro-Cubaanse muziek? Art Blakey. Een van de dingen die Blakey deed is naar Afrika gaan en het inhuren van Afro-Cubaanse percussionisten waarmee hij in sessies meer dan 15 jaar samenwerkte. Verder iets dat nauwelijks bekend is, is dat veel jazzmusici in de jaren 50 toetraden tot de Afro-Cubaanse religies en met die bagage aan de slag gingen iets dat in Cuba zelf niet snel zou gebeuren. Dit betekent dat we meer van Blakey zouden moeten weten. Iemand die veel over Blakey geschreven heeft is Ingrid Monson b.v. Art Blakey's African Diaspora (2000) en Freedom sounds: Civil rights call out to jazz and Africa (2007). Alleen de titels al maken duidelijk dat Blakey heel erg sociaal geëngageerd was en zich op Afrika oriënteerde.

Gelukkig is er een dissertatie die ons toegang geeft tot het werk van Art Blakey.
http://d-scholarship.pitt.edu/7367/
Even Download (2MB) aanklikken.

Een directe verbinding tussen Blakey en de moderne Latin muziek is dat Ray Barretto, directeur van Fania All Stars die bijna alle composities inclusief de descargas schreef, bij hem speelde dat Chuco Valdes zich op Blakey en de Jazzmessengers richtte en dat Changuíto in de modernisering van de Son tot Songo bij Los Van Van en de Timba voor zijn innovaties op drumstel en timbales te raden ging bij Art Blakey!

Saludos,
Gibi
#113824 door Gibi345
11 maart 2018, 08:59
Je kent natuurlijk beweren dat Jazz zo'n grote invloed heeft op wat Salsa wordt genoemd in New York en Cuba maar is dat ook echt aan te wijzen? Ja dat is zo. Gelukkig verschijnen er goede studies die deze verbanden onomstotelijk aantonen en vast leggen! Ik heb hier het genoegen om de studie van Seminario Salas, Anibal Marcelo aan te kondigen. De titel luidt Enrique "Papo" Lucca and Ray Barretto's Latin jazz harmonies and instrumentation as applied in an original salsa music arrangement. Tot in de kleinste details van de composities van Ray Barretto en Papo Lucca wordt de invloed van de Jazz (swing, bebop, hard bop) aangetoond!

Abstract (Summary)
Prior to the initial collaboration between Dizzy Gillespie and Chano Pozo resulting in Afro-Cuban jazz during 1947, latin dance music and jazz were initially very separate styles of music with not very much in common. By the 1960s New York City gave birth to the first true Salsa music in America with jazz and Latin musicians collaborating with one another. Some of the most notable performers responsible for the creation of the "New York" sound are Ray Barretto, Eddie Palmieri, Charlie Palmieri, Johnny Pacheco and Willie Colon.The fusion between Puerto Rico and New York's salsa music with jazz was stated through the music of Papo Lucca and Ray Barretto, who not only fused both styles but created an innovative and appealing sound of Latin music.

This project report is an examination of the techniques, instrumentation, and musicians that Lucca and Barretto used with their bands during the 1960s and 70s. Personal transcriptions of tunes recorded by Lucca and Barretto will be analyzed and compared to earlier versions of these same songs, with the purpose of highlighting the fusion of salsa traditions with jazz harmonies. These transcriptions will then be used to rearrange a traditional Latin tune with contemporary jazz techniques and harmonies.

Deze geweldige dissertatie is via de volgende link te downloaden:
https://pqdtopen.proquest.com/doc/16984 ... ml?FMT=ABS
Druk op Full Text - PDF (1.94 MB).

Saludos,
Gibi
#113830 door Gibi345
13 maart 2018, 07:15
Ik heb nog even de link gecontroleerd en merk dat niet iedereen toegang heeft tot deze dissertatie via PQDT. Er is een andere weg. Er bestaat https://es.scribd.com. En via de volgende link is deze dissertatie te lezen.
https://es.scribd.com/document/36716492 ... rrangement

Er is in New York een zeer belangrijke arrangeur Marty Sheller en zijn muzikale biografie leest als via Parker-Gillespie (Bebop) via Blakey en Sabu Martinez (Hard bop) naar Ray Barretto en FANIA en in de arrangementen voor Barretto zijn zeer veel elementen van de Bebop en Hard Bop terug te vinden!
http://www.klavelatina.com/id119.html

Een drummer die in New York zeer belangrijk was is Steve Barrios in zijn muzikale biografie zie je dezelfde lijnen als Marty Sheller en de enorme invloed van Blakey, gelijk Blakey is hij een Santero die Batà drumritmes overzet op drumstel of te wel een Afrikaanse Yoruba drummer wordt, velen zullen nog volgen.. :wink: .
https://www.npr.org/sections/ablogsupre ... ve-berrios

Saludos,
Gibi

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers. en 1 gast