Hoe kom je van A naar B in Cuba
#114394 door bduivis
21 jan 2019, 12:06
Hola!
Ik ga deze februari voor twaalf dagen voor het eerst naar Cuba.
Al mijn verblijven zijn geboekt, ik heb enkel nog vervoer nodig gezien ik 5 verschillende steden zal bezoeken.

Nu is mijn vraag of ik dit makkelijk on the spot regel of het beste van tevoren kan regelen met de verhuurders van de arbnbs.

Tevens de vraag wat voordeliger is.
#114395 door Pieterklu
21 jan 2019, 22:11
Spreek je (redelijk) Spaans? Regel het ter plaatse, na prijsonderhandeling. Elke toeristische plek heeft wel een locatie waar vandaan collectivos vertrekken. Zet in op een prijs die de busreis met Viazul benadert. Dan zit je een eind goed. Exito.
#114396 door bduivis
22 jan 2019, 01:11
Pieterklu schreef:Spreek je (redelijk) Spaans? Regel het ter plaatse, na prijsonderhandeling. Elke toeristische plek heeft wel een locatie waar vandaan collectivos vertrekken. Zet in op een prijs die de busreis met Viazul benadert. Dan zit je een eind goed. Exito.

Ik spreek geen Spaans maar met dit antwoord kan ik wel wat.
Bedankt!
#114397 door Consulado#Neptuno
22 jan 2019, 05:35
Terplekke regelen is heel moeilijk omdat u een en ander zelf niet in de hand heeft.

U bent er van afhankelijk of andere reiziger(s), op hetzelfde tijdstip en dezelfde plek als u , willen reizen naar dezelfde bestemming als u.
Op plekken waar veel reizigers samenkomen zoals vliegvelden of de busstations van Viazul kunt u geluk hebben.

Maar ik zou daar niet op rekenen.
Waarschijnlijk zit u alleen in de taxi en betaalt u de volle prijs, die normaalgesproken ook nog eens met 50% wordt verhoogd omdat u de prijzen niet kent.
Als nieuweling in Cuba bent u de prooi van oplichtende taxichauffeurs.
In principe is elke taxichauffeur in Cuba een oplichter. (Net als alle taxichauffeurs in derdewereld landen.)
Als ik u was, zou ik tijdig (dat is 4-6 weken van de voren) al mijn ritten boeken bij Viazul.
Als u op het busstation aankomt zullen de taxichauffeurs u benaderen omdat ze geld aan u willen verdienen.

U kunt dan altijd nog een collectiva nemen, maar de prijs ligt (met 3 reizigers in de taxi) normaal gesproken 300% hoger dan de prijs van Viazul.
#114398 door Ukraina
23 jan 2019, 00:12
Collectivos vertrekken pas als ze vol zijn. Dat kan vanaf 4 personen tot een busje met meer dan 10 personen zijn. Grote voordeel is dat ze frequenter rijden dan de Viazul. Maar de vertrekpunten zijn soms lastig te vinden. En de wagens zijn niet altijd als zodanig herkenbaar. In Vinales bijv. rijden ze rondjes totdat ie vol is en naar Pinar tuft. Waar je dan weer kan overstappen op een andere.

Maar er zijn zelfs collectivos die weigeren om toeristen mee te nemen 'omdat ze daar geen vergunning voor hebben'. Maar dat ligt overal anders, en naar de gangbare plekken die jij ws bezoekt zal dat niet gelden.

Aangezien jij een strak schema hebt en niks aan het toeval wilt overlaten kun je beter alle ritten met Viazul reserveren. En dan hopen dat die wel rijden. :)

Je kunt altijd nog een gewone taxi nemen. Overigens is niet 'elke taxichauffeur in Cuba een oplichter'. 8)
#114399 door HijodelMundo
23 jan 2019, 10:17
Colectivos vertrek als ze vol zijn of als er betaald is voor het volle aantal passagiers.
Dus als hij 4 plaatsen heeft en het kost 10 p.p. kan je dus ook 40 betalen en dan vertrekt ie gewoon.
Vaker gedaan, afhankelijk van de haast. 30 min. wachten of er meer komen en dan betaalde ik voor de ontbrekenden. Ik eis dan wel dat ik voorin mag zitten!