Hoe kom je van A naar B in Cuba
#112557 door bartonline
08 dec 2016, 16:57
Helaas pindakaas, ook ik ben te laat met op tijd reserveren van een huurauto via een van de vier officiële verhuurbedrijven.
Heeft iemand ervaring met auto huur van particulieren in Havana?

Rentacarroscuba.com is een soort marktplaats waar Cubanen hun auto te huur aanbieden, maar ik krijg er (nog) geen terugkoppeling van. Vraag-en-aanbod advertenties in de krant?
#112559 door Rudolf
08 dec 2016, 18:34
Wat is de reden dat je een huurauto wilt? Ik neem op Cuba altijd een taxi voor grotere afstanden, de prijs lag altijd tussen de 0,30 en 0,40 EUR p/km, afhankelijk van de afstand. Voor een huurauto ben je al gauw 75 EUR p/dag kwijt en daar komt nog eens brandstof bij en mogelijk kopzorgen voor evt. schade, in het donker rijden is geen pretje, lekke banden kun je soms 'zomaar' krijgen (met hulp van het verhuurbedrijf). Nee, een auto huren begin ik niet aan....
#112560 door Jogo
08 dec 2016, 19:04
Hoe zie je dat voor je een auto huren van een Cubaan? Met chauffeur? Zonder lijkt me een hachelijk avontuur geen enkele Cubaanse auto is namelijk verzekerd.

Vele malen een gewone auto gehuurd vele duizenden kilometers gereden, ook in het donker, en nooit enig probleem ondervonden.
#112563 door bartonline
09 dec 2016, 23:52
De concrete vraag was of er iemand ervaring heeft met het huren van auto’s van particulieren in Cuba. De reguliere verhuurbedrijven hebben in het hoogseizoen geen auto’s meer (en het zijn ook allemaal auto’s van de staat).
Eerlijk gezegd verwachtte ik hier een concreet antwoord en geen meningen.

Al vele jaren huur ik auto’s van particulieren in landen als El Salvador, Colombia en Peru, Vaak is dat veel goedkoper dan via officiële of internationale verhuurbedrijven. Cuba doe ik voor het eerst aan, vandaar de vraag.
En ongetwijfeld is in Cuba een levendige autoverhuur-handel door autobezitters die wat bij willen verdienen. En zij weten exact de wegen te bewandelen voor zaken als verzekeringen. Als autobezitters geen verzekering hebben, koop ik die zoals je dat ook doet bij de reguliere verhuurbedrijven. Zo heb ik wel eens een verzekering afgesloten in ruil voor bijna gratis autogebruik. Was ik nog goedkoper uit. Kwestie van onderhandelen en inventief zijn.

En inderdaad is het soms praktischer om een particuliere (taxi)chauffeur voor hele dagen in te huren. Die kent vaak de wegen en weet beter om te gaan met eventuele boetes of smeergelden onderweg. Voor meerdere dagen heb je zo’n gezellige chauffeur wel op sleeptouw. Hij moet ook eten, slapen, en dan ben je weer duurder uit.

Veel Cubanen uit de VS die nu even op vakantie terug zijn, huren ook echt niet een auto via de dure officiele autoverhuurbedrijven.
De handeltjes van particuliere auto-verhuur lijkt in mijn ogen op de situatie van voor de ‘staatsregulering’ van de particuliere kamerverhuur (casas particulares). Daarvoor kon je als toerist immers ook al terecht bij de vele (ja ja… illegale) kamerverhuurders. Ook toen was dat veel leuker en goedkoper.

Zoals de Cubanen (noodgedwongen) inventief zijn met handeltjes, kan je als Europese toerist dat ook zijn.
#112564 door Jogo
10 dec 2016, 07:42
Je gaat een auto verzekering kopen??? denk dat je nog voor een hoop verassingen komt te staan in Cuba. Goed je wilt geen mening(en) dus zal die ook niet geven. Ik wens je veel succes op Cuba...
#112565 door Encantó
10 dec 2016, 11:48
Inderdaad Jogo.

De topicstarter heeft wel een erg uitgesproken mening over de gang van zaken in Cuba. Bij zoveel wijsheid waag ik mij niet aan een concreet antwoord. En wees maar zeker: IEDERE Cubano-americano huurt WEL een auto. Daar zijn verschillende redenen voor: Cubaanse auto's zijn oud en totaal versleten, Cubanos-Americanos willen hun succes etaleren en huren zo duur mogelijk, ...

Wellicht zal ik terug over Bart lezen nadat hij in een cárcel is beland.
#112566 door Pieterklu
10 dec 2016, 18:55
Ik ben heel benieuwd hoe dit 'avontuur' afloopt. Zou zeggen 'Gaan met die banaan' en ik wil graag mijn voordeel doen met de informatie die je hopelijk toch ook achteraf met ons gaat delen.

Groetjes
#112567 door Rudolf
10 dec 2016, 21:40
bartonline schreef:Al vele jaren huur ik auto’s van particulieren in landen als El Salvador, Colombia en Peru, Vaak is dat veel goedkoper dan via officiële of internationale verhuurbedrijven. Cuba doe ik voor het eerst aan, vandaar de vraag.

Cuba is geen Colombia, Peru of een ander land. Hoop niet dat je teveel verrassingen tegen komt de eerste keer. Succes.
#112568 door HijodelMundo
11 dec 2016, 01:21
bartonline schreef:...
Veel Cubanen uit de VS die nu even op vakantie terug zijn, huren ook echt niet een auto via de dure officiele autoverhuurbedrijven.
...

Juist omdat al die Cubano-Americanos op vakantie zijn en alle auto's bij de dure bedrijven huren zijn er geen meer beschikbaar.

Ben zeee benieuwd naar bevindingen. Ik twijfel absoluut niet aan het bestaan van particuliere (illegale, want niemand behalve de staat heeft recht om auto's te verhuren) autoverhuur bedrijven.
Maar ik zou me er niet aan wagen. De autos zullen wel verzekerd zijn (in tegenstelling tot wat hierboven staat zijn er wel degelijk verzekeringen) maar dan wel in lokale munt (peso nacional) waar geen aanspraak op gemaakt kan worden als jij de auto in de prak rijdt. Dus de cubano zal de schade op jou moeten verhalen (ook al staat er dat je borg betaald). En als jij dat dan wil aanvechten heb je juridisch geen poot om op te staan = dokken...
En dan heb ik het al helemaal niet over eventueel letsel bij jou of derde.

Zolang alles goed gaat: johee hozee en lang leven de lol maar ik waag me er niet aan!

Hoop dat je dit ziet als een concrete bijdrage en niet als een mening, maar das mijn mening maar...
#112579 door rickenbilly
20 dec 2016, 06:44
@ Tijn
Het is bart on line!

@ bartonline
En overigens heb ik ik weleens auto's van particulieren gehuurd!

Wil je meer info stuur me een PM.

groet,
R.