Hoe kom je van A naar B in Cuba
#109898 door Everdine
24 apr 2015, 06:46
Heeft iemand recente info over taxikosten Holguín > Santiago? Als ik bij de luchthaven taxi zou zoeken en gaan onderhandelen?
Ik las elders iets over gemiddeld een halve cuc per kilometer, dat zou voor deze afstand (ca. 150) dan rond de 75cuc komen - is dat een reële gedachte?
#109902 door carino
24 apr 2015, 11:57
0,50 CUC per km kan wel kloppen hoewel voor mij dat al enige jaren geleden is geweest.
Hou rekeing met iets hogere tarieven als je op het vliegveld een taxi naar Santiago wilt nemen.
Je kunt beter een transfer busje proberen te reserveren. Dan betaal je minder.
Hangt er een beetje af met hoeveel personen je bent.
Als je toch een taxi neemt ga dan naar het centrum van Holguin, parquet Galixto Garcia.
Daar zijn de tarieven lager. Spreek een vast bedrag af, en hou je daar aan. Als je aankomt in Santiago proberen ze alsnog meer te vangen met een smoesje. Niet op ingaan.
#110304 door Everdine
17 jun 2015, 15:43
Ik ben intussen diverse prijzen voor taxivervoer Holguín < > Santiago tegengekomen.

Ik heb nu een tip: ik heb kennis gemaakt met een taxichauffeur, Orestes, die de rit ida y venida voor 100 cuc doet.
Wie een afspraak hiervoor wil maken sture een sms naar (00 53)54090141.
Dit nummer is niet van hem maar van zijn schoonzus omdat hij (nog) geen geld heeft voor een linea. Ik heb met hem afgesproken dat ik, als ik hem nodig heb, een sms zal sturen met de aankomst/vertrektijden, en dat hij een timbre stuurt bij wijze van bevestiging. Voor wie het niet weet: een timbre is: opbellen, twee keer laten overgaan, ophangen. In geen geval opnemen dus!!
Hij staat dan met zijn taxi niet voor de uitgang op het vliegveld, maar op het parkeerterrein er tegenover.

Ik hoop dat iemand iets heeft aan deze tip. Ik sprak een Belgische die al jarenlang een vriend heeft in Santiago en altijd 120cuc per enkele taxireis betaalt!

Salu2
#110307 door AnneMaartje
18 jun 2015, 09:57
Vorig jaar ben ik eind mei in Holguin geland, ik heb toen ter plaatse op het vliegveld onderhandeld en geloof iets van 70 cuc betaald voor de rit naar Santiago de Cuba. Deze chauffeur heeft uiteindelijk 1 uur rondgereden in Santiago om het adres te vinden van onze Casa, echt een nette man!
#110314 door Everdine
19 jun 2015, 13:06
Nog even voor de duidelijkheid: Taxi Orestes rekent dus 100cuc voor een RETOUR.
Tot nog toe het goedkoopst dat ik ben tegengekomen op taxigebied.
#110320 door HijodelMundo
20 jun 2015, 00:04
Wat moet je met een retour als je aankomt in Holguin en in Santiago verblijft? Of rekent hij ook 50 voor een enkeltje? Of kan je de retour ook op een andere dag doen?

Hijo
#110327 door Everdine
20 jun 2015, 14:27
Vervolg: heb 't kortgesloten (als dat het voltooid deelwoord is van 'kortsluiten'!) met Orestes en hij heeft bevestigd dat de prijs 50cuc per enkele reis is.

Als men hem zou willen boeken, zou ik aanraden een sms te sturen met alle punten er in, aankomsttijd, prijs, ophaalpunt tegenover uitgang, vragen of hij daar b.v. zwaait met een kledingstuk of zoiets om kenbaar te maken dat HIJ het is. Ze mogen officieel namelijk daar geen taxiklanten oppikken, alleen vrienden.

Wie moeite heeft met het opstellen van een dergelijke sms kan hier op het forum om een vertaling vragen. Ik kan het ook wel.
#110891 door Everdine
08 sep 2015, 15:37
Herstel herstel herstel!

Taxichauffeur Orestes ruikt ineens het Grote Geld en vraag méér - dat zal de geregelde Cubaganger niet verbazen. Mij eigenlijk wel - het is toch veel slimmer om je aan je afspraken te houden?

Ter plekke iemand aanspreken en onderhandelen lijkt dus nog steeds de beste optie.
#110893 door Joop_Siroop
08 sep 2015, 18:16
Onderhandelen in Cuba is wel eens anders als hier in Nederland. De prijs van Camaguey naar Havana (of Varadero) is 85 dollar. Maar als eindgebruiker/consument is het bijna onmogelijk om die prijs (telefonisch) er uit te krijgen. Makkelijker wordt het als je de chauffeur belt en zegt dat je een klant voor hem hebt. Geef aan dat je de rit voor 100 verkocht hebt maar zelf 15 commissie wilt hebben.... dan sta je ineens aan dezelfde kant met hem: samen de yuma geld afhandig maken. Terwijl je als klant tegenover hem staat.

Je moet natuurlijk wel weten wat de rit waard is. Zo is de naar Havana goedkoper dan Havana uit want in Havana krijg je makkelijker een klant om terug te rijden. .50 Cuc per km lijkt mij aan de hoge kant bij zo'n lange rit als Holguin -Santiago de Cuba