Hoe kom je van A naar B in Cuba
#108835 door mel
30 okt 2014, 19:49
Hallo,

Enkele maanden geleden ben ik 2 weken naar Cuba geweest, alleen.
Ik heb de steden Havana, cienfuego, trinidad en Vinales bezocht. Ik heb voornamelijk Viazul gebruikt om de afstanden tussen deze steden te overbruggen.
En hier wringt het schoentje voor mij: Ik ga in de eerste plaats op reis om te fotograferen.Tijdens de ritten met de viazul heb ik soms watertandend prachtige taferelen zien voorbij flitsen die ik jammer genoeg niet kon vastleggen.
Nu vraag ik mij af of er nog een alternatieve mogelijkheid is om de afstanden tussen de steden te overbruggen m.a.w dat ik kan stoppen wanneer ik wil om mijn camera boven te halen.
Ik heb lang nagedacht of ik een auto zou huren maar ik ga alleen op reis en dus zie ik het niet zo zitten om ook alle verantwoordelijkheid op mijn schouders te dragen moest er iets gebeuren (ik spreek trouwens maar enkele woorden spaans)
Hoe perfekt de auto ook in mijn verhaal past....toch liever niet

Ik hoop dat iemand mij een tip kan geven of mij in de juiste richting kan duwen

Waarvoor dank
#108836 door sandersh
30 okt 2014, 22:56
Als je onderweg wilt stoppen wanneer je wilt, zijn er 3 realistische mogelijkheden;
1/ zelf auto huren en besturen
2/ auto + chauffeur huren
3/ fietsen
#108837 door Tijn
31 okt 2014, 07:41
Je had natuurlijk ook vantevoren kunnen verzinnen dat een bus niet stopt als jij een mooi landschap spot :-)
Je kunt ook nog een taxi delen en vantevoren afspreken dat als jij STOP roept hij ook stopt.
Ik reis altijd per gedeelde taxi... die kan je casa voor je regelen (duur) of je regelt hem bij het busstation (ongeveer zelfde prijs als de Viazul als je goed onderhandelt en dat maakt hem dus goedkoper omdat je rechtstreeks naar je volgende adres reist en omdat je in paladars kunt eten onderweg. Dat is beter eten voor veel minder geld dan de bus lunch stops)
#108839 door sandersh
31 okt 2014, 14:19
Tijn, ik weet niet of het gaat lukken in een gedeelde taxi. Stel dat daar 4 medepassagiers in zitten. Die hebben helemaal geen zin in extra stops onderweg. Meer kans maak dit plan als Mel het grootste percentage vd rit betaalt, daardoor wordt iedereen waarschijnlijk iets toleranter.
#108841 door mel
31 okt 2014, 14:54
sandersh schreef:Als je onderweg wilt stoppen wanneer je wilt, zijn er 3 realistische mogelijkheden;
1/ zelf auto huren en besturen
2/ auto + chauffeur huren
3/ fietsen

2/ auto + chauffeur huren? Taxi wil je zeggen??
#108842 door HijodelMundo
31 okt 2014, 22:17
Nee auto met chauffeur...

Je kan in Cuba met sommige eigenaren van autos een prijs afspreken waarmee ze jou chauffeur zijn voor de hele dag of langer, binnne de stad of erbuiten. Prijs af spreken en geheel tot jou beschikking.

Hijo
#108843 door sandersh
31 okt 2014, 22:56
Mel, ik weet niet of je het gemerkt hebt toen je in Cuba was, maar er zijn een heleboel Cubanen die -noodgedwongen- al ritselend geld willen verdienen. Daar bedoel ik mee dat als je even rondvraagt er allerlei mensen zichzelf als chauffeur + hun (evt gehuurde) auto aan jou zouden willen verhuren.
Dat zijn geen officiële taxi's maar privé mensen. De neef vd overbuurman, so to speak. Je spreekt een redelijke dag- en kilometerprijs met hen af. Als je langere tijd met zo iemand op pad wilt, moet je ook nadenken over logie prijzen en sejour (ontbijt, lunch + diner).
Zo wie zo een goed idee om je Spaanse woordenschat een beetje op te vijzelen voordat je weer terug gaat naar Cuba.
#108844 door dutchjong
01 nov 2014, 09:04
Is er een indicatie te geven van een redelijke dag- en kilometerprijs om een auto met chauffeur te huren? Binnen welke 'bandbreedte' zijn de bedragen voor beide partijen acceptabel?
#108845 door mel
01 nov 2014, 10:49
dutchjong schreef:Is er een indicatie te geven van een redelijke dag- en kilometerprijs om een auto met chauffeur te huren? Binnen welke 'bandbreedte' zijn de bedragen voor beide partijen acceptabel?

Ik had de vraag niet beter kunnen stellen :)
#108846 door Tijn
01 nov 2014, 10:58
Een redelijke prijs hangt van vele factoren af:
- is het zijn eigen auto of gehuurd
- wat voor auto is het
Die twee bepalen de kosten voor de auto. En dat ligt tussen de 10 en de 60 CUC/dag
Dan moet je ervanuit gaan dat Cubanen auto's hebben als kapitaalmiddel. Dus om er geld mee te verdienen. Een goed salaris is tussen de 20 en 30 per dag.
Daar komt brandstof bij. Benzine is duurder en lastiger op de zwarte markt te krijgen dan diesel.

Concrete voorbeelden:
Daaruit resulteert dat ik in Havana een auto met chauffeur huur voor 30/dag. Dat is een oud barrel op diesel
Lange ritten maak ik met gedeelde taxi's (moderne gehuurde auto's met een toeristen nummerbord)... 600 km voor 30 CUC (Havana Camaguey).

Soms huur ik een auto voor mij/ons alleen... Havana-Cienfuegos-Trinidad-Camaguey voor 110.

Deze voorbeelden zijn inclusief brandstof.

Je kunt ook een exclusief brandstof deal maken, maar dan ben je duurder uit omdat jij niet weet waar je "linkse" brandstof kunt kopen.

Dit is volgens mij redelijk aan de onderkant van de prijzen. Als je lager onderhandelt wordt de service erg onbetrouwbaar. Zonder blikken of bloozen wordt ook het vijfvoudige van deze bedragen gevraagd... Onderhandelingsvaardigheden en kennis van kosten zijn dus belangrijk!