Hoe kom je van A naar B in Cuba
#106959 door Jenny
31 maart 2014, 17:12
Mijn vriend en ik trekken begin mei voor 3 weken door Cuba, Graag zouden we hiervoor een auto huren. Zou ik deze best nu al huren of ter plaatse kijken. Ik vind de verhuursites vaak niet echt duidelijk naar prijzen toe, vandaar dat ik een beetje schrik heb om in het zak gezet te worden. Mijn vriend spreekt wel Spaans, daarmee dat ik dacht dat het misschien beter is om ter plaatse te onderhandelen. Wat is jullie gedacht?
Nog een klein vraagje ivm toeristenkaart. Waar in België kan ik deze best aanvragen? Consulaat van Cuba in Brussel neemt niemand op...
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Gr
#106961 door havanalover
31 maart 2014, 20:52
Er zijn voorstanders en tegenstanders van een "auto huren in Cuba". Hoe goed je ook oplet, je wordt "bijna altijd" in de zak gezet. Meestal besef je dat niet. (bv. maar 3/4de volgetankt en een volle bak aangerekend, "valse benzine" aan volle prijs aangerekend enz. enz.) Persoonlijk zou ik een chauffeur huren zoals hier verder in het forum door Henri aangehaald. Is misschien iets duurder maar zoveel meer relax. Geen aansprakelijkheid t.o.v de gehuurde wagen, geen aansprakelijkheid bij ongevallen tov de Cubanen. (voorbeelden genoeg, de Canadese jongen en de Belgische vrouw hebben beide gevangenis en huisarrest gekregen na maanden wachten en in tussentijd het land niet mogen verlaten = hoge extra kosten). Persoonlijk huur ik voor mijn ritten in en rond Havana een chauffeur (kennis) die een wagen huurt (van derden). Hij verdient wat en ik ben gerust. Heeft zijn geld al opgebracht. Ga jij met vervelende Politieagenten of bij wegcontroles het uitleggen?? (eventueel met Cuc's zwaaien? - Niet zonder gevaar!) Maar ieder zijn gedacht, er zijn ook veel toeristen die zonder problemen een auto huren in Cuba, anders zouden de verhuur bedrijven zonder werk zitten.
P.S. Wat je ook doet, maak steeds goede afspraken (prijsbepalingen) vooraf !!!
(zie ook viewtopic.php?f=8&p=106957#p106957 )
#106964 door Tijn
01 apr 2014, 08:19
Een auto met chauffeur is als je een beetje kunt onderhandelen en snapt hoe de prijsvorming werkt bijna half zo duur als zelf een auto huren. Er zijn Cubanen die een grote Geely (Emgrand, maat Audi A6, kwaliteit 2CV6) huren voor 40 CUC per dag (plus wat steekpenningen) er gewone én linkse benzine ingooien (20MN/liter) en dan de hele dag taxi rijden...
Als je er dan vanuit gaat dat hij 20 tot 30 CUC per dag moet verdienen kom je op zo'n 90-100 CUC/dag incl. brandstof.
Dit is geen hypothetisch voorbeeld, zelf betaal ik 80/dag voor lange ritten met een Emgrand en voor binnen Havana met een Almendron 30/dag maar ben dan ook een vaste klant.
#106966 door sandersh
01 apr 2014, 13:21
Ha Jenny, 'in de zak gezet worden' is wel de beste uitdrukking die ik sinds lange tijd op dit forum gelezen heb!
Je vraagt wat je het beste kunt doen qua auto huren.
De twee antwoorden die hier boven staan, komen van mensen die jaarlijks regelmatig in Cuba zijn. Zij hebben daar contacten die jij niet hebt.
Als deze forumleden aan jou de gegevens van hun chauffeurs doorgeven, ben je daarmee een heel eind geholpen. Mochten zij dat niet doen, is het een gok of je een betaalbare chauffeur zult vinden. Ter plekke regelen, bv via je Casa, is mogelijk, maar het zou een paar dagen kunnen duren.
Zelf een auto huren hier of daar?
Mijn indruk is dat er steeds meer toeristen naar Cuba gaan. Het land staat fors in de belangstelling. Of je vanuit hier een auto reserveert of het daar bij een autoverhuurbedrijf doet maakt financieel niet veel uit. Als je zeker wilt zijn dat er een auto beschikbaar is, zou ik het vanuit hier regelen. Als je bij een groot landelijk bedrijf huurt en je auto blijkt het onderweg niet goed te doen, kan je in de volgende stad de auto omruilen voor een andere. Bovendien zijn de gerenommeerde bedrijven gelinkt aan de Cubaanse 'Wegenwacht', die wonderbaarlijk snel komt bij autopech.
#106971 door Jenny
01 apr 2014, 18:05
Bedankt voor jullie reacties!
Chauffeur lijkt me zo'n gedoe aangezien we echt willen rondtrekken door het hele land...
Is mei een drukke periode in Cuba? Anders ga ik het er op wagen om ginds te boeken. Lijkt me makkelijker om daar te onderhandelen over de prijs/voorwaarden dan online te boeken.
Zou ik best al huren bij maatschappijen op de luchthaven (taxi uitsparen) of beter in Havana kijken?
Iemand mss nog raad ivm aanvragen van toeristenkaart vanuit België? Waar moet dit gebeuren?
Mercikes!
#106972 door sandersh
01 apr 2014, 20:45
O.a: Via Rent a Car, Transtour, Rex, Fenix, Cubanacar en Havanautos hebben een loket op het vliegveld Jose Marti. Of ze aanwezig zijn weet ik niet. Hangt er ook vanaf hoe laat je aankomt. Wordt het goedkoper als je ter plekke een auto gaat huren? Ik betwijfel het. Doe ik zelf ook altijd omdat ik een bijzonder ongeplande manier van reizen heb. Ik spreek Spaans, ken de Cubanen, kan zo nodig onderhandelen. Bij de grote verhuur-bedrijven ligt de prijs vast. Het voordeel van die grotere jongens is dat je onderweg service krijgt. Een auto huren in je eentje is duur in Cuba. Zeker als je niet in een koekblik (pruts-autootje á la Kia) wilt rijden.
Onderhandelen kan je doen met privé mensen die misschien hun auto willen verhuren. Ik heb me daar nooit aan gewaagd, omdat ik zero verstand heb van motoren. Het risico om urenlang in de brandende zon langs de weg te staan met een open motorkap, vind ik niet erg aantrekkelijk. Liever een dag extra werken in Nederland om daarna in Cuba een ruime auto te huren die het gewoon blijft doen.
#106973 door Robert
02 apr 2014, 04:25
Het is makkelijker, minder gedoe, meestal goedkoper en vooral minder tijdrovend om hier te boeken.
Bovendien een snorder is in Cuba net zo illegaal als in NL en waarschijnlijk ook België.
Mei is inderdaad een laag seizoen.