Euro's, dollars, CUC's, creditcards, travellerchecks, pinnen?
#114944 door JoPo
08 jan 2020, 09:48
Ik lees steeds meer berichten over het verdwijnen van de CUC. Berichten dat winkeliers geen CUC meer accepteren, dat wisselgeld na een aankoop in CUP wordt betaald.
Uiteraard is er nog geen officiële bekendmaking van de Cubaanse centrale bank (voor zover ik kan nagaan), behalve dat de overheid oproept tot kalmte.
Kunnen de forumleden die op dit moment op Cuba of in Havana zijn/wonen hier meer informatie over geven misschien?
#114946 door Tijn
10 jan 2020, 19:49
Die transitie is al een paar jaar aan de gang... het gaat stapje voor stapje. Inderdaad accepteren de bodegons geen betalingen in CUC meer en geven sommige winkels CUP terug... dat is een van de stapjes denk ik... Voorlopig is de CUC overal welkom en sinds kort ook Euro's en USD in paladares en taxi's (wel tegen de officieel koers natuurlijk... die worden dan weer op de zwarte markt verkocht... Koers Euro op dit moment ergens tussen de 1,15 en 1,20!!
#114947 door Joop_Siroop
11 jan 2020, 12:47
Al jaren wordt in december geroepen dat de CUC in januari wordt afgeschaft. Het verbod op in- en uitvoer van CUCs lijkt me een belangrijk signaal voor het echte einde van Cubaanse monopolie geld.
#114950 door Robert
14 jan 2020, 04:44
Ok, dat verbod is er al zolang de cuc bestaat!
Nieuws zou het zijn als er ook actief gezocht gaat worden naar kleine bedragen.
Als je aan de grote klok ging hangen dat je relatief grote bedragen wilde in of uit voeren was je die sowieso al kwijt.
#114956 door HijodelMundo
14 jan 2020, 17:36
Niet helemaal. Voorheen was het expliciet toegelaten om wat kleingeld uit (en dus ook weer in) te voeren. Sind november mag je dus expliciet nog geen dubbeltje van een CUC uitvoeren.

Dus meer alsof je oppeens niet meer door oranje mag rijden...
#114957 door Joop_Siroop
14 jan 2020, 18:53
Waarom lijkt me deze stap belangrijk? Omdat er in de toekomst toeristen die nog Cucs bezitten kunnen gaan klagen over "onbetrouwbare Cubaanse overheid" (er was al zoiets als toe-eigenen van bezit na 1959 geloof ik). Door 1 of meerdere jaren daarvoor (… ) nog eens duidelijk aan te geven dat Cucs in- of uitvoer verboden is haal je deze wind uit de zeiltjes.
#114959 door HijodelMundo
15 jan 2020, 00:55
Maar ook vooral alle CUC's die nog in het buitenland zijn kunnen niet terug in de economie (de CUC's die je ongezien binnenkrijgt daar gelaten). Dus hoef je er ook geen diensten/producten voor te leveren terwijl je er ooit wel de buitenlandse valuta voor ontvangen hebt als overheid.
Dus kosten drukken!
#114962 door Jan Almeida B.
15 jan 2020, 13:14
Deze maatregel is er gekomen om de import van goederen door mula's te frustreren. Voorheen gingen mula's met (tien-)duizenden CUC naar Mexico. Daar werden de CUC's in de banken gewisseld voor Mexicaanse peso. Tevens wordt getracht om de kapitaalvlucht in te perken. De maatregelen zijn niet bedoeld om het de toeristen moeilijk te maken.
#114965 door Robert
16 jan 2020, 11:21
HijodelMundo schreef:Niet helemaal. Voorheen was het expliciet toegelaten om wat kleingeld uit (en dus ook weer in) te voeren. Sind november mag je dus expliciet nog geen dubbeltje van een CUC uitvoeren.

Dus meer alsof je oppeens niet meer door oranje mag rijden...

Zoiets als dat je hier, expliciet, kleine hoeveelheden harddrugs mag hebben terwijl het eigenlijk gewoon verboden is?
#114967 door rickenbilly
16 jan 2020, 22:01
@ jan:

'Daar werden de CUC's in de banken gewisseld voor Mexicaanse peso'

nooit geweten dat je de CUC in Mexico kon omwisselen.

groet,

R.
#114969 door HijodelMundo
17 jan 2020, 09:07
Ik dacht precies hetzelfde... jajajaja

Weet wel dat er onder cubanen wel handel in CUC's is of was. Maar op bankniveau kan ik het me bijna niet voorstellen aangezien het geen internationaal erkende munt eenheid is...
#114974 door Jan Almeida B.
17 jan 2020, 17:49
Ik kocht CUC's bij een wisselkantoortje op de luchthaven van Cancun. De CUC's werden aangekocht bij een Mexicaanse bank. Ik denk dat het een gesloten systeem is waarbij zoveel CUC's beschikbaar zijn bij de wisselkantoortjes als er bij de bank binnenkomen.