Berichten uit de pers en andere websites

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115392 door Everdine
06 mei 2020, 13:49
@consulado#neptuno: dat is lastig als er nog geen vaccin is.

Ik had ook al aan zoiets gedacht: iedere vliegtuigpassagier op Schiphol testen, maar dat kan ook niet omdat er geen test is waarbij je de uitslag direct ziet.

Wat de meeste kans maakt is dat zowel hier als in Cuba de toestand zoveel beter wordt dat men meer waarde gaat hechten aan het economisch belang.

Ik was nieuwsgierig omdat Jan Almeida zo expliciet AUGUSTUS noemde.

Dank voor de reactie!
#115397 door Everdine
07 mei 2020, 18:10
@rickenbilly: kun je wat specifieker zijn? Ik heb de toespraak gevolgd maar niets gehoord over vliegvakanties.
Ik wil graag dat stuk in De Telegraaf graag lezen maar heb dan wat meer aanwijzingen nodig, zo'n website is erg uitgebreid. Gracias de antemano!
Salu2
#115398 door rickenbilly
07 mei 2020, 18:19
Ná de persconferentie antwoord van Rutte op een vraag van een journalist van de Telegraaf. Kijk even op NPOSTART om het te beluisteren.
#115399 door Matty
07 mei 2020, 22:40
Dit vond ik terug:

VRAAG (DE TELEGRAAF)
Meneer Rutte, wat ik eigenlijk in het lijstje niet terug zag is: hoe zit het met reizen? Heel veel mensen zouden dolgraag weer op vakantie willen, ook naar het buitenland. Kunt u daar iets over zeggen? Mogen we het vliegtuig weer pakken? Hoe zit dat?

RUTTE
Nee, tot nu toe geldt natuurlijk voor zo’n beetje de hele wereld code oranje. Dat betekent alleen noodzakelijke reizen. Ik weet niet hoe zich dat ontwikkelt de komende weken. Dat hangt ook van andere landen af, wat zij doen. Dat zal ook bij ons op een gegeven moment weer een nieuwe afweging vragen. Maar op dit moment, thans op deze zesde mei geldt code oranje. Dat betekent: alleen noodzakelijke reizen. In Nederland kun je natuurlijk wel op pad. We zorgen er ook voor dat op 1 juli weer op de campings et cetera weer de wc’s en de douchegelegenheden weer open zijn. Dus in Nederland zelf kun je natuurlijk uit de voeten, maar hou wel de anderhalve meter.
#115400 door rickenbilly
07 mei 2020, 23:04
Dank je wel Matty.
Mijn persoonlijke mening is het dat het nog wel even gaat duren met het openen van de Hotels in Cuba.
Waarschijnlijk eerst alleen Varadero en enkele Cayo's want die zijn controleerbaar en isoleerbaar. Dus geen toerisme buiten deze gebieden en voorlopig het gesloten houden van CP's.
Het opstarten van de Hotels vergt nogal wat organisatie zoals ook het opstarten van de vliegvelden. Mogelijk eerst alleen op Varadero en de toeristen naar de enkele (mogelijk) geopende hotels vervoeren. Moeten er dus wel reisorganisaties zijn die weer toeristen naar Cuba willen boeken en wie wil uberhaupt 10 uur met een mondkapje op naar Cuba vliegen om vervolgens in een hotel met tekorten terecht te komen???
groet.

R.
#115402 door Matty
07 mei 2020, 23:25
Negeer deze vraag maar de eilanden natuurlijk. Nochtans zijn er hotelsreparaties en renovaties aan het uitvoeren. En zitten er waarschijnlijk ook Cubanen nog hier in Belgie en Nederland die toch nog even naar hun familie willen. Ik kan het moeilijk geloven dat er niet 1 vlucht zou gaan.. :shock: . En ik heb een 13u vlucht naar Helsinki gehad vanuit Cuba. Viel nog mee tijdens het slapen. :roll: :D
#115403 door rickenbilly
07 mei 2020, 23:47
Wat betekenen de kleurcodes?
‘Code Geel’ wil zeggen dat er veiligheidsrisico’s zijn die afwijken van wat je in Nederland gewend bent. Een vakantie naar dit gebied is verantwoord, zolang je oplet en je goed voorbereid. ‘Code Oranje’ geldt wanneer de situatie onveiliger is. Je kunt het land of gebied beter vermijden vanwege de ernstige veiligheidsrisico’s. Reis alleen als het echt noodzakelijk is. Een gewone vakantie is natuurlijk niet noodzakelijk. Krijgt een land of gebied ‘Code Rood’ mee? Ga dan absoluut niet, het is er levensgevaarlijk.
#115404 door rickenbilly
07 mei 2020, 23:50
Mijn AF KLM vlucht van 15 juni is al geannuleerd en dan zitten we al bijna in September. Maar de wonderen zijn de wereld nog niet uit.
@ Matty
Je kunt je altijd nog aanmelden als passagier op een vrachtboot; ± 10 dagen varen vanuit Rotterdam.

groet,

R.
#115406 door Matty
08 mei 2020, 00:01
@ Matty
Je kunt je altijd nog aanmelden als passagier op een vrachtboot; ± 10 dagen varen vanuit Rotterdam.

:shock: :shock: :shock: maar dan moet je ook nog Cuba binnengerqken.
Ik zie Rotterdam er niet tussen. Noch Cuba. Ik wil ook niet met een roeiboot verder moeten

Grtjs :wink: :D
#115407 door Jan Almeida B.
08 mei 2020, 01:12
Een eerder bericht was afkomstig van een Cubaanse bron, (een administradora), die het gerucht vernam na een vergadering van het Consejo de Estado en/of het Consejo de Ministros en dat schreef in een bericht op haar internetpagina, waarna het werd gewist / privé werd.

In de laatste Consejo de Ministros met Manuel Marrero Cruz als eerste Minister (voormalig minister van toerisme) en onder voorzitterschap van Miguel Diaz-Canel werd al aangegeven dat dit jaar als verloren moet worden beschouwd.

Reapertura / reizen naar Cuba:
Cuba is niet geïnteresseerd in oranje of groen van Nederland of welk ander land ter wereld. Cuba zal met nog meer autonomie en standvastigheid zelf beslissen wanneer en onder welke voorwaarden toeristen welkom zullen zijn. In Cuba is de economie in handen van de staat (en het leger). Daarom zullen er niet gemakkelijk berichten verschijnen met betrekking tot economische zaken zoals wij die in Nederland gewoon zijn.

Als Cuba opengaat zal het een reapertura parcial zijn en zullen toeristen geïsoleerd worden van Cubanen. Het gemakkelijk raden waar deze toeristen dan zullen verblijven: in de resorts van Varadero en Cayo Coco. Dit kan nu al stellig gezegd worden omdat Cuba gekozen heeft voor een nul-verspreiding. Er wordt niet gestreefd naar groepsimmuniteit. Men wacht gewoon af tot er een vaccin op de markt komt,

Vreemdelingen zullen buiten de toeristische resorts alleen welkom zijn als ze zeker niet ziek zijn. In de praktijk betekent dit vooralsnog een quarantaine van 2 weken na aankomst.Het is onwaarschijnlijk dat deze periode korter wordt;

Hoogseizoen winter 2020
Concreet wil dit zeggen dat Cuba ook het volgende winter-hoogseizoen zal opgeven als er geen vaccin komt.

#OrgullosoDeSerCubano.
Ondertussen lijkt het erop dat de Cubaanse overheid zich sterk maakt (en wapent tegen sociale onrust) door een hernieuwd nationalisme. Zo moeten ook de hevige reactie op de 'aanslag' op het gebouw van de Ambassade in Washington worden begrepen en de hernieuwde roep om el Bloqueo te stoppen.

Centro Habana en Habana Vieja
Vanaf morgen zou ook Centro Habana en een deel van Habana Vieja in aislamiento gaan.
#115408 door Everdine
08 mei 2020, 12:33
@Jan Almeida Nou, dat kwam even hard aan, deze mededeling. Want als er een vaccin wordt gevonden moet dat worden getest. Normaal gesproken duurt zo een testperiode vier jaar, dat kan dan wel bespoedigd worden, maar niet naar een half jaar of zo, ergo, het duurt nog járen voordat er een vaccin is.

Nou denk ik ook dat Cuba echt niet jaren zonder toerisme kan, dus dat bij een volgend Consejo de Ministros een ander besluit kan worden genomen.

Een test of je Covid19 onder de leden hebt is voor het grote publiek vanaf juni mogelijk, dus een systeem waarbij alleen mensen met een attest het vliegtuig in mogen is ook denkbaar: een testpost op Schiphol met een hotel waar je verplicht in quarantaine moet wachten op de uitslag? En dan hup het vliegtuig in.

Enfin, ik fantaseer maar wat.
#115409 door dasilvasolis
08 mei 2020, 15:08
de redenatie van jan in deze is logisch.
Cuba gaat net als landen als nieuw zeeland
en australie voor uitroeien van het virus
Nederland en rest west europa kozen voor mitigatie. dwz beheerste verspreiding
Mocht het cuba lukken. Dan kan je daarna enkel vrij verkeer hebben met landen die ook virusvrij zijn.
Reizigers uit andere landen zullen eerst 2 weken in quarantaine moeten.
Enkel testen van reizigers is niet genoeg want niet 100% zeker. In 1e dagen van de besmetting schijnt patient te weinig virus te hebben om te meten. Dus dan gaat iemand door de mazen heen.
Nieuw zeeland en australie hebben het al over een toekomstige vrij reizen bubbel enkel tussen hun 2 landen.

Denk ook dat ze enkel strandtoerisme afgescheiden van bevolking wel zullen opstarten, Zo mogelijk al dit winterseizoen of eerder De toeristeninkomsten heeft Cuba namelijk hard nodig. Cuba zonder toerisme gaat economisch keihard richting een nieuwe periodo especial ( crisis jaren 90)
Rest reizigers 2 weken in quarantaine dus.
Als er straks dus weer vluchten zijn.
Aangezien normale toeristen echt niet de 1e 2 weken van hun 3 weken vakantie in quarantaine willen zitten zie ik dit jaar en mogelijk ook heel 2021 geen toeristen tussen de cubanen in la habana, camaguey viñales etc.
Inderdaad dit kan wel eens heel lang gaan duren! Want een vaccin duurt meestal wel even.
Zag trouwens net dit artikel in de volkskrant over het nieuwe reizen met quarantaineregels
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b99625de/

saludos en blijf gezond
#115416 door Everdine
12 mei 2020, 14:05
Ha! Nu gaat Corendon precies doen wat ik hierboven in mijn post van 8 mei heb geschreven!
Ik moet maar in zaken gaan!

Een voorwaarde is dat je dan in Turkije niet van het resort af mag.
Dat zou bij de strandresorts in Cuba (b.v. Guardalavaca) geen enkel probleem zijn - die zijn héél groot.

Enfin, ik schep nieuwe moed!
#115417 door Robert
12 mei 2020, 16:10
Klinkt logisch echter......
Waarom zou iemand naar Cuba gaan als je je resort niet af mag?
In de winter wellicht voor het weer maar dan nog....
Voor de Europeanen zijn warme bestemmingen dichterbij.
Wellicht eerst exclusief voor Canadezen.
#115418 door rickenbilly
12 mei 2020, 16:50
Robert schreef:Klinkt logisch echter......
Waarom zou iemand naar Cuba gaan als je je resort niet af mag?
In de winter wellicht voor het weer maar dan nog....
Voor de Europeanen zijn warme bestemmingen dichterbij.
Wellicht eerst exclusief voor Canadezen.

± 450.000 Canadezen per jaar en ik schat in dat 70% daarvan nooit van het resort afkomt.
Bron?

Mijn eigen fantasie.

groet,

R.
#115419 door Matty
12 mei 2020, 18:02
Dus als Cuba opengaat en ze vanuit Europa geen rechtstreekse vkuchren inleggen even een tussenstopje Canada.. is te doen..