Berichten uit de pers en andere websites

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115111 door Jan Almeida B.
16 maart 2020, 13:28
Ook met betrekking tot het coronavirus Sars-CoV-2 en de gerelateerde ziekte Covid-19 worden er pertinente onwaarheden verteld

Rechtzetting:
- het Cubaanse Interferon Alfa 2B is geen antiviraal middel of vaccin tegen Sars-CoV-2
- Duitsland heeft geen interesse in Interferon alfa 2B
- La Republica (Peru) bevestigt het bestaan van valse berichten over Interferon.
- Cuba stuurt (nog) geen medici naar getroffen landen. ( zie website minrex.cu met betrekking tot vraag van Italië).
- er is geen sprake van verlichting, laat staan opheffing, van de blokkade door de USA
#115112 door Gibi345
16 maart 2020, 15:15
Allemaal beweringen waarvoor geen enkel bewijs geleverd wordt! Gewoon een figuur dat bezig is uit ongenoegen Cuba zwart te maken en ook degene die feiten via media-links ten dienste stelt aan anderen! Een Gibi de tweede!

Acties zullen volgen... inderdaad.. en hier is de actie:
Je mag even plaats nemen op het strafbankje. Mensen gebruiken niet voor niets nicks op fora. Een link naar openbare pagina met persoonsinfo van een forumlid vond ik al niet sympathiek. Maar nu ga je te ver. Ik heb je al eerder verwijderd onder een andere nick en heb je heraanmelding onder de naam Gibi toegestaan maar gedraag je dan een beetje. Ik heb anderen gevraagd niet continue op jou te "pikken" maar je maakt het er zelf naar. Dit forum is een "open" discussie maar daar is bij jou geen sprake van. Het is alleen maar het debiteren van jouw waarheid en mensen die het niet met je eens zijn zijn vijanden van Cuba. Vreselijk irritant. Overigens denk ik zelf ook dat je nog nooit op Cuba bent geweest.

Je bent offline tot nader inzicht van de grote en onfeilbare leider Jopus Idiopus de allerbeste

Saludos,
Gibi
#115113 door Pieterklu
16 maart 2020, 17:16
Laten we ons tot de feiten houden en niet op de man spelen. Polemiek is niet leuk.

Interferon wordt niet door Cuba aangeboden als oplossing voor deze pandemie. Andere landen pretenderen op geen enkele wijze dat Interferon een oplossing voor de problematiek is.
Cuba is niet gestart met nieuwe missiones naar door Coronavirus getroffen landen. We lezen niets over verlichting embargo door USA. Deze hebben wel wat anders aan het hoofd.
#115116 door dasilvasolis
17 maart 2020, 03:35
gibi is misschien een drammer maar heeft in deze wel een beetje gelijk.
want juist pieterklu debiteert hier gewoon fakenieuws.

de feiten die ik uit diverse media ,en de site van de cubaanse ambassade in italie opmaak
1. Wel degelijk is er vanuit italie vanuit lombardije officieel gevraagd om cubaanse medische hulp.
De cubaanse ambassade heeft dit verzoek doorgegeven aan cubaanse autoriteiten Er is hierover nog geen antwoord op gegeven.
2. Er is wel degelijk een cubaanse medische missie naar venezuela gestuurd i.v.m het coronavirus.
3. Het cubaanse medicijn interferon b is inderdaad geen vaccin of hét geneesmiddel voor corona, maar wordt in china wel degelijk gebruikt bij de behandeling van coronapatienten

Verder gaat het leven in camaguey vooralsnog zijn gewone gang.
De grenzen zijn nog gewoon open. Wel met strikte(re) controles.
In camaguey ook nog gewoon toerisme.

saludos y cuidense muchos
#115118 door HijodelMundo
17 maart 2020, 11:04
Het punt zijn de nuances. Interferon Alfa 2B is geen medicijn tegen Covid-19. Er is nog geen medicijn tegen Covid-19.
Interferon Alfa 2B heeft goede resultaat en wordt inderdaad gebruikt bij de behandeling van van Covid-19 patienten.

Muy positivo todo, pero aun no se puede cantar victoria Gibi!
#115119 door Gibi345
17 maart 2020, 11:12
In al mijn bijdrages staat in het Spaans en Engels dat het door Cuba ontwikkelde medicijn er is om de uitbraak te beperken en de patienten te genezen in een cocktail van medicijnen zoals de behandelopties in de Nederlandse ziekenhuizen! Sommigen hebben hier een taalcursus en een leescursus nodig over een studie medicijnen maar te zwijgen!

saludos,
Gibi
#115121 door havanalover
17 maart 2020, 13:35
Amusant al dat gekibel . Het lijkt er op dat het hier alemaal experten virologen zijn. Ga je gang jongens. Het is reeds het derde forum dat ik zie uitvallen door "experten" discuties.
gelukkig zijn er nog serieuze
#115123 door Pieterklu
17 maart 2020, 18:26
Sorry, had niet de informatie dat er een missie naar Venezuela was gestuurd door Cuba. Verder heb ik, in mijn beleving, niet aan fake news (mee)gedaan. Ik zou niet durven! Amusant inderdaad dat we ieder onze eigen waarheid hebben en die kennelijk ten opzichte van elkaar willen bevechten. een soort potente mannetjes. Kan me niet voorstellen dat dames zich aangetrokken voelen tot een dergelijk 'woordenspel.'

Blijft de vraag of gibi345 zich ter plaatse heeft gelaafd aan de Cubaanse humor en zelfspot en zich ooit met een flesje rum op de Malecon heeft laten spotten door passanten op een zwoele avond onder een sterrenhemel. De tragedie is dat we het vermoedelijk nooit te weten zullen komen, terwijl het antwoord op de vraag simpel is.
#115135 door Tijn
19 maart 2020, 12:55
"Papa ik wil later viroloog worden.'
'Daar hebben we er al 16 miljoen van jongen... wordt jij maar timmerman'
#115158 door Jan Almeida B.
24 maart 2020, 14:09
Waarschuwing tegen fakenieuws i.v.m. Cubaans Interferon alfa 2B

"Het artikel op de website van Solidair.org, dat ondertussen al meer dan 12.000 keer is gedeeld, behandelt de inzet van het geneesmiddel “Interferon alfa 2b”. (...) Het geneesmiddel Interferon is in niet Cubaans van origine, maar wordt momenteel geproduceerd in China in een Cubaans-Chinees fabriek."
en
"Wat dus ook niet klopt is dat 1500 corona-patiënten door het middel genezen zou zijn. Dat getal werd gelanceerd door Granma, de krant van de Cubaanse Communistische partij. Dat artikel verwijst dan ook naar geen enkele officiële bron die het getal bevestigt."
#115161 door JVLebbink
25 maart 2020, 20:32
[quote="Jan Almeida B."]Waarschuwing tegen fakenieuws i.v.m. Cubaans Interferon alfa 2B

Snel het artikel op solidair.org doorgenomen. Ik ben niet Neutraal maar het is de VRT die in dit geval de onzin verspreidt. Nergens in het stuk van solidair.org staat dat er 1500 mensen genezen zijn. Nergens staat dat Interferon Alfa 2b. de COVID-19 geneest. Er staat alleen dat het middel gebruikt wordt om de ziekte bestrijden en de rest van het artikel belicht in positieve wijze de biotech van Cuba.

De VRT is overigens Belgische staatstelevisie en dus vast ook geen 'officiele bron'.

J
#115162 door dasilvasolis
26 maart 2020, 01:52
http://www.granma.cu/mundo/2020-02-07/i ... 0-10-02-56

Goed lezen is een kunst
Dit is het originele artikel uit granma waar alles op gebaseerd is. Alles behalve fakenieuws.
Wat betreft coronavirus nieuws zijn de cubaanse media zeer accuraat.
In het artikel wordt heel duidelijk gesteld dat het in cuba ontwikkelde medicijn niet 100% nationaal is. Aangezien het voortbouwde op reeds bestaande ontdekkingen
dat het gebruikt wordt in china samen met andere medicijnen bij coronavirus patienten ter versterking van het inmuunsysteem. Dat het met evidente resultaten is gebruikt bij 1500 patienten maar dat het geen vaccin
noch hét geneesmiddel tegen corona is. Dat bestaat namelijk nog niet.

saludos en blijf gezond
#115163 door Jan Almeida B.
26 maart 2020, 02:08
dasilvasolis schreef:Goed lezen is een kunst

Ik zie dat je het artikel op vrt.be (zelfs) niet gelezen hebt.

@JVLebbink: solidair.org heeft haar artikel gemanipuleerd / aangepast.
De linkse pers heeft het oorspronkelijke artikel meestal nog niet gewijzigd. De nieuwe versie bevat weer nieuwe valse informatie.

Origineel:

Afbeelding

gemanipuleerde versie:

Afbeelding
#115164 door dasilvasolis
26 maart 2020, 12:54
jan almeida ik heb het vrt artikel wel degelijk gelezen.
Dát is misleidend en met een valse ondertoon. Daarom heb ik het originele artikel uit Granma erbij gehaald wat uit zijn verband is gerukt

Maar veel belangrijker
Blijft toch dat het indrukwekkend is wat Cuba op bio technisch gebied presteert voor een klein geblokkeerd land en dat de manier waarop Cuba deze epidemie te lijf gaat dat ook is.
De aanpak wijkt op punten duidelijk af van de nederlandse en europese aanpak.
Veel meer preventief actief opsporen door het hele land van verdachte gevallen
Isoleren van verdachte gevallen in quarantaine centra.
Cuba heeft juist nu. medische hulp gestuurd naar diverse landen die daarom gevraagd hebben.
jamaica, suriname, venezuela grenada en italie.
Misschien moet de VRT daar eens een artikeltje aan wijden?

saludos
#115178 door Jan Almeida B.
28 maart 2020, 13:08
wikipedia
"In Cuba, Cuban president Miguel Díaz Canel claimed on Twitter that Cuban Interferon alfa-2b was being used to treat and cure COVID-19 in China, linking to an article written by state-owned newspaper Granma.[1] The Chinese embassy in Cuba also made similar claims. Several Latin American news outlets[212][213] relayed the story, which was also relayed on social media, and the claims were eventually translated to Portuguese and French.[214] In reality, the interferon was made by a Chinese company, in China, using Cuban technology, and it was under clinical trials in China as a potential cure, but it was not actively being used as such, as the claims suggested.[214]"
#115181 door Jan Almeida B.
28 maart 2020, 14:38
Momenteel doet ook het broodje-aap verhaal in ̶C̶u̶b̶a̶ Spanje, Brazilië, Mexico, Colombia, ... en op dit forum, de ronde dat er helikopters zouden worden ingezet om de steden te desinfecteren.
Circulan varios mensajes en forma de cadena de WhatsApp e imágenes con texto en los que se aseguran que “a partir de las 23:00 de la noche”, aviones y helicópteros militares desinfectan las calles por el coronavirus. Es falso.
#115183 door Pieterklu
28 maart 2020, 16:59
Jan Almeida B: zie dat Cuba doorgestreept is in je bijdrage hierboven over de inzet van de helikopters tegen de bestrijding COVID-19.

Mogen we hieruit concluderen dat dit werkelijk plaatsvond in Cuba?

Zo ja, dan kunnen we verheugd vaststellen dat sprake van een vaststaand feit is.

Betwisten kan nog binnen 1 dag met onweerlegbare data dat het niet plaatsvond, bijvoorbeeld een ontkenning van de president of een schriftelijke verklaring van de helikopterpiloot, die om zijn nieuwe verovering te imponeren, een half uur rondjes draaide boven Parc Central en Capitolio (en vervolgens de laan werd uitgestuurd!

Ik zie het bewijs met vertrouwen tegemoet.

Groet,

Pieter
#115187 door JVLebbink
28 maart 2020, 21:32
Hallo Jan,
Jan Almeida B. schreef:wikipedia

Wikipedia gebruikt als enige bron een artikel van AFP met als titel El antiviral cubano Interferón Alfa 2B se usa en China para tratar a enfermos del nuevo coronavirus, pero no es ni una vacuna ni una cura. Geen van deze twee zaken is beweerd. Er is noch beweerd dat het een vaccin is noch dat het een geneesmiddel was voor Covid-19. Niet door Miguel Díaz Canel op twitter noch door Granma. Anderen hebben dat er in geinterpreteert omdat ze blijkbaar maar twee opties zagen om een ziekte te bestrijden. Wat het AFP arikel wel correct aangeeft (maar Wikipedia niet) is dat het middel gebruikt wordt in China in de bestrijding van Covid-19. Dat weten ze namelijk door het advies van het Zhongnan Hospital of Wuhan University Novel Coronavirus Management and Research Team waarin interferon als enig antiviraal middel genoemd staat, maar wel met een "Weak recommendation". Dit geldt voor alle andere genoemde middelen ook. Maar aangezien het in dit advies van 6 Februari 2020 staat, is met enige redelijkheid aan te nemen dat het ook gebruikt wordt en is. We weten niet of er 1500 mensen met het middel zijn behandelt, maar ergens moeten ook Chinese doctoren hun advies op baseren.

Groet,

J