Berichten uit de pers en andere websites

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114652 door Gibi345
24 mei 2019, 10:24
Er staat toch echt in het artikel dat het om groepen Cubanen gaat "These messages were shared this week by Porrua and other vegan activists in Cuba with a group of young University of Havana students who wish to learn and implement this lifestyle. It's a collaborative experience between first year Journalism major students who as part of their hypermedia class decided to create a Facebook page on the topic and become advocates of this way of life (..).

De voedselrantsoenering zal er ook wel iets mee te maken hebben..... :wink:

Saludos,
Gibi
#114744 door Gibi345
05 jul 2019, 17:21
Het agf.nl meldt dat in Cuba bio-voeding winstgevend en een opmars doormaakt het zijn tuinbouwcoöperaties die hierop inspelen met ondersteuning van de VN.

Bio-voeding winstgevend in Cuba
Ook in Cuba wint de bio-voeding terrein. Cubaanse telers hopen voordeel te halen uit de mondiale beweging die afziet van met conventionele gewasbeschermingsmiddelen bewerkte of genetisch gemanipuleerde producten.
https://www.agf.nl/article/9123806/bio- ... d-in-cuba/

Saludos,
Gibi
#114747 door hombredecuba
07 jul 2019, 09:05
Is iemand wel eens een vegetariër tegengekomen op Cuba? Ik niet.
Het zal de Cubanen worst wezen of een een product vegetarisch/biologisch is of niet.
Het enigste wat Cubanen willen is een volle maag.
Laat de Cubaanse regering eerst eens zorgen voor voldoende voeding zoals fruit,groente enz.
Deze vegetarische vergezichten vanachter de tekentafel daar koopt geen Cubaan brood voor.
#114796 door Gibi345
19 sep 2019, 09:45
De berichten zijn duidelijk. In Cuba schakelen steeds meer boeren over op organische landbouw. Sedert de recente publicatie van het IPCC rapport, het klimaatbureau van de VN, krijgt de omschakeling van de Cubaanse boeren nog meer betekenis.

Het IPCC constateert dat de Westerse voedselproductie radicaal anders moet. Vooral de enorme vleesproductie en consumptie met haar grote hoeveelheid CO2 uitstoot zijn een bedreiging voor ons voedsel en klimaat. Voor een goede en korte bespreking van het recente IPCC rapport en de conclusie dat de Westerse voedselproductie radicaal anders moet zie de recensie in de Britse krant The Guardian; https://www.theguardian.com/environment ... report?CMP

Naast de omschakeling in de Cubaanse landbouw zijn we ook blij met het bonnenboekje in Cuba dat iedere familie van een basispakket aan voeding voorziet, hoeven de Cubanen niet als vliegen van de honger te sterven zoals in Afrika!

Saludos,
Gibi
#114808 door Ukraina
21 sep 2019, 11:19
De meeste Cubanen eten geen vlees omdat ze het niet kunnen betalen. De overal verkrijgbare goedkope 'pizzas' hebben meestal ook alleen 'kaas' en ketchup.
Ik ken een aantal Cubanen die vegetariër zijn, uit overtuiging. Wat niet meevalt omdat soja produkten en noten nauwelijks tot niet te verkrijgen zijn. Je kan wel hier en daar een soort soja yoghurt kopen.

Zelf probeer ik (in Cuba) zo min mogelijk vlees te eten. De geïmporteerde plofkippen uit de USA hoef ik niet. Bovendien is het erg aannemelijk dat ze meerdere keren ontdooit en weer ingevroren zijn. De op Cuba gefokte varkens, die onder smerige omstandigheden worden gehouden en geslacht worden ( bijvoorbeeld op straat), waarna ze in 'winkeltjes'ongekoeld in de open lucht hangen laat ik ook liever liggen.

Vegetariese restaurants (voor toeristen) zijn er helaas nagenoeg niet. Op deze site staan een aantal restaurants die slechts enkele 'vegetariese gerechten' hebben, veel meer valt er niet te bestellen.
https://www.happycow.net/north_america/cuba/