Berichten uit de pers en andere websites

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114611 door Gibi345
16 mei 2019, 06:05
CARICOM, de uit 15 leden bestaande Caribische gemeenschap, wijst aan het scherpen van de blokkade tegen Cuba af.

ST GEORGE’S, Grenada, CMC – The 15-member Caribbean Community (CARICOM) grouping has denounced moves by the United States to strengthen the decades old trade and economic embargo against Cuba. Bron; The Cleaner, Jamaica, 15 mei 2019. Wat er precies aan de hand is d.w.z. met welke maatregelen men de blokkade tegen Cuba verscherpt en hoe daarop gereageerd wordt, kan men in het vervolg van dit artikel lezen;
http://jamaica-gleaner.com/article/news ... ainst-cuba

Saludos,
Gibi
#114613 door Gibi345
16 mei 2019, 21:22
De blokkade tegen Cuba bestaat al heel lang zoals het artikel ook aangeeft en is door bijna alle landen van de VN veroordeeld. Belangrijk in dit artikel is dat deze aanscherping van de blokkade tegen elementaire rechten verstoot en wil terugkeren naar de situatie van vóór 1959 toen was Cuba alles behalve een democratie!

Saludos,
Gibi
#114616 door Gibi345
17 mei 2019, 08:20
De meeste leden op dit forum hebben een langjarige kennis over Cuba, inclusief de blokkade. Als er in het betreffende artikel het volgende staat;
“The Community reiterates its endorsement of the principles of international law as well as its strongly-held view that economic development and stability in the region contribute to international peace and security,” the statement added"., dan weten de meeste Cuba-kenners wat er bedoeld wordt. De blokkade ten aanzien van Cuba is al vele malen op dit forum, besproken.

Misschien is het goed dit forum eerst even te doorzoeken op een betreffend onderwerp alvorens zonder nadere bewijzen, iets te schrijven dat op de persoon zelf is gericht en altijd een zwaktebod is!

Saludos,
Gibi
#114626 door Gibi345
20 mei 2019, 05:54
We hebben in het verleden aandacht besteed aan de opening van het Cubaanse model à la Vietnam en China voor buitenlandse investeerders uit China, Europa en het Midden Oosten. Deze buitenlandse investeerders vooral uit de Europese Unie gaan niet zomaar akkoord met het aanscherpen van de blokkade. Het artikel van de Vlaamse Noord-Zuid beweging 11.11.11. gaat hier dieper op in;

Aanval tegen Cuba stort Europa in handelsconflict;
https://www.11.be/wereldwijd/item/aanva ... lsconflict

Saludos,
Gibi
#114645 door Jan Almeida B.
23 mei 2019, 10:27
Spijtige reactie.
Bovendien heb ik moeite om uw Nederlands te begrijpen. Mogelijk bent u geen 'native speaker', dan verontschuldig ik mij nu al voor deze opmerking.

De boodschap van het artikel op de Gleaner is nochtans duidelijk: het betreurt het activeren van chapter III van de Cuban Liberty and Democratic Solidarity Act. Caricom deelt mee dat het zeer bezorgd is omdat de activering van chapter III een grote nadelige invloed heeft op de socio-economische ontwikkeling van Cuba en het welzijn van het Cubaanse volk.

Alleszins staat er nergens in het artikel dat "deze aanscherping van de blokkade tegen elementaire rechten verstoot en wil terugkeren naar de situatie van vóór 1959 toen was Cuba alles behalve een democratie!".

U kan het niet weten, maar neem van mij aan dat ik zeer wel op de hoogte ben van de Cubaanse geschiedenis en de actuele politiek. Misschien is het daarom juist dat ik meen te moeten protesteren tegen onjuiste informatie en valse conclusies.

Groeten,
Jan, met 'langjarige' kennis, Almeida B.
#114646 door Pieterklu
23 mei 2019, 22:29
Naar mijn idee zullen de acties van Europa niet verder reiken dan een scherpe veroordeling van het nieuwe Trump-beleid tegen Cuba. Europa heeft meer te verliezen dan te winnen met een handelsoorlog met USA. Onze 'los Cubanos' zijn zoals altijd het kind van de rekening en zij dragen de wrange vruchten van dat politieke gehakketak. Foei, die politieke spelletjes.
#114648 door Gibi345
24 mei 2019, 09:17
Ik deel deels je mening. Echter de Europese belangen zijn te groot in Latijns Amerika inclusief Cuba om het alleen bij woorden te laten, grote Europese banken en ondernemingen (bouw, hotel, luchtvaart) kunnen in het uiterste geval hun dochterondernemingen verliezen door aanscherping van de blokkade.

Veder zijn er grote tegenstellingen tussen Trump en de EU waar het gaat om de militaire plannen. De EU wil een eigen beleid voeren en wil niet in allerlei gevaarlijke, neokoloniale oorlogen in Latijns Amerika, het Midden-Oosten en Europa (Rusland, Oekraïne) meegesleept worden! Het enige wat Trump bereikt is dat de Europese politieke machtselite meer en meer een eigen koers gaat varen ook inzake Cuba!

Saludos,
Gibi