para resolver unos problemas

Moderator: FORUMBEHEERDER

#115765 door Albert
14 jul 2020, 22:31
Goedenavond,
Heeft iemand recente ervaring met het overmaken van geld via de bank naar Cuba? Ik deed het eerder altijd via de bank maar later met WU, maar dat kan sinds februari 2020 niet meer.
Ik heb alle gegevens van de begunstigde maar moet ook het swiftnummer van de bank hebben. Is dit nummer per soort bank en plaats afhankelijk? Vr g r Albert
#115766 door Robert
14 jul 2020, 23:09
Waarom wil je per se nu geld overmaken per bank terwijl de oplossing op dit forum op een presenteerblaadje is aangediend?
#115779 door Jan Almeida B.
15 jul 2020, 23:31
geen content
quote="Albert".. het swiftnummer (...). Is dit nummer per soort bank en plaats afhankelijk?
Per bank één nationaal swiftnummer, in het vak 'mededeling' het sucursaal waar het geld naartoe moet en het CI ofwel het rekeningnr. van de begunstigde.Welke is uw bank en welke is de bank van de begunstigde?
Laatst bijgewerkt door Jan Almeida B. op 16 jul 2020, 12:17, in totaal 1 keer bewerkt.
#115826 door Albert
19 jul 2020, 10:00
Ik heb alle posts gelezen maar als het anwoord duidelijk was voor mij had ik de vraag niet gesteld.....

@Tijn; ik ga proberen je een PB te sturen!
#115831 door HijodelMundo
19 jul 2020, 12:59
Antwoord is vrij duidelijk...
Je kan beter via Tijn of anderen dan via een bank geld overmaken.
Ook kan het via de AIS kaarten.

Bank is per definitie duurder!
#115847 door rickenbilly
20 jul 2020, 04:36
Albert schreef:Ik heb alle posts gelezen maar als het anwoord duidelijk was voor mij had ik de vraag niet gesteld.....

@Tijn; ik ga proberen je een PB te sturen!

Nou als het lukt om een PB ( heet hier overigens PM) naar Tijn of indien je familie in Habana verblijft naar mij te verzenden dan lukt het misschien ook om geld naar een NL rekening over te maken!!

Ja het valt niet mee!

Succes en groet,

R.
#115849 door Jan Almeida B.
20 jul 2020, 08:50
@Albert: hier is het antwoord waar je naar zocht:
Jan Almeida B. schreef op 16 juli 2020:

Per bank één nationaal swiftnummer, in het vak 'mededeling' het sucursaal waar het geld naartoe moet en het CI ofwel het rekeningnr. van de begunstigde. Welke is uw bank en welke is de bank van de begunstigde?
#115947 door Albert
28 jul 2020, 23:33
Hartelijk dank voor jullie antwoorden tot dusver!
Oke, ik verkeerde in de veronderstelling dat alle filialen van één type bank ook nog weer een eigen Swiftnummer (Bic code) hebben, maar dat is dus niet zo. Elk type bank heeft dus maar één eigen nationale Bic-code, ongeacht in welke plaats in Cuba of welk filiaal. Maak ik bijvoorbeeld geld over naar rekeningen van de Banco Central voor een begunstigde in Havana en een begustigde in Santiago dan gebruik ik dezelfde Bic code. En voor bijv. de Banco Popular weer een andere Bic code.
En als ik het dan goed begrijp geef je onder 'mededeling' het filiaal op (surcusal). Is dat surcusal gewoon de plaatsnaam in letters of heeft elke plaats een code?
Vr gr Albert
#115962 door Jan Almeida B.
30 jul 2020, 01:16
Helemaal. Let wel het is 'sucursal'. Ik geef je het voorbeeld van Bandec (omdat ik deze bank gebruik):
voor een overschrijving naar het Bandec-kantoor in Habana Vieja, met adres Aguiar 310 (gelegen tussen Obispo en O'Reilly) noteer je in het vak mededeling het nummer 2301 en het CI (carné de identidad) nummer van de begunstigde. Voorbeeld:
sucursal 2301 / CI 820401999999

Dat sucursal nummer vind ik hier:
http://portal.bandec.cu/index.php/sucur ... rl/listar#

Heeft de Banco Central particuliere cliënten?