para resolver unos problemas

Moderator: FORUMBEHEERDER

#107015 door jethro
10 apr 2014, 18:12
ivm aanschaf van een woning moeten wij een groot bedrag overmaken naar cuba.

het totaal bedrag zal ongeveer 10.000 euro zijn, waar moeten wij rekening mee houden zodat dit veilig aankomt
bij de betrfende bank.

mijn schoonmoeder heeft een bankrekening in cuba waar wij elke maand al geld opsturen.
#107018 door havanalover
10 apr 2014, 20:32
@Jethro
Dit is een zeer interessant onderwerp.
Normaal gesproken zou dit geen probleem mogen geven. Heb een aantal jaar geleden 6 á 8.000 Euro zonder probleem via internet naar Cuba gezonden..... MAAR MAAR..... Ondertussen is er wel wat veranderd. Verschillende banken doen nu moeilijk (ik geef geen details in het openbaar). Mijn bank heeft nog maar net een maand geleden een (familie) betaling naar Havana tegengehouden. Het ging maar over 200 Euro. De correspondentie bank in New York deed zogezegd moeilijk omdat er niets in de "vermelding" stond. Na herhaald over en weer mailen van mijn bankfiliaal is na 14 dagen eindelijk de opdracht uitgevoerd. De raad die "men" mij gaf is iets in de vermelding te schrijven bv. "gift of geschenk". Probleem is dat praktisch al de banken (zowel in Belgie als Nederland) de transactie niet zelf beheren maar uitbesteden
aan "correspondentie banken" Ik zou aanraden doe eerst eens enkele tests. Stuur 1000 Euro met vermelding "gift" of bv. " huis-renovatie". Stuur bij de huidige situatie het bedrag verdeeld in enkele maal. (bij een gift van 10.000 Euro gaat men de wenkbrauwen fronsen) Men wil tegenwoordig zoveel mogelijk handelsverrichtingen met Cuba bemoeilijken.
Mijn (beperkte) ondervinding is dat de Cubaanse banken redelijk betrouwbaar zijn. (zei een Cubaan tegen mij, iedereen in Cuba die (geld) steelt gaat achter de tralies alleen Papi en zijn broer niet ??). Ik ken mensen die een veelvoud van 10.000 hebben gestuurd (zonder probleem) maar de tijden zijn wat veranderd. Neem zeker geen cash naar Cuba. 5000 is maar toegelaten door de Cubaanse douane.(max10.000 Euro mag je exporteren uit Europa)
Geef zeker eens "feedback" over je transacties. Ik ben benieuwd meestal wordt in Cuba (bij huizenverkoop) een belangrijke som in CUC onder de tafel betaald. Officieel wordt bij een notaris het bedrag in CUP vastgelegd. (meestal een fractie van het reële bedrag). Nog één tip: "laat je niet rollen". Een betrouwbare advocaat en notaris zijn een min. vereiste. Een architekt kan nuttig zijn bij het bepalen van de staat van het gebouw. Alles wordt onderzocht en officieel in de registers beschreven. Good Luck!
#112409 door realpino
31 okt 2016, 18:11
ik vraag mij altijd af wat er gebeurt als je op het douane formulier aangeeft dat je meer dan 5000 dollar (zeg 25000) in wilt voeren. Uitvoer vanuit de EU van meer dan 10000 euro mag gewoon zolang dit maar aangegeven wordt middels aangiften formulier liquide middelen.
#112411 door Everdine
01 nov 2016, 08:34
Ik had ook eens een groot bedrag nodig, en heb toen iedere dag 1000cuc gepind (het dagmaximum) met mijn Visa-creditcard, net zolang tot ik genoeg had. Je zou dat zelf kunnen doen als je er lang genoeg bent, of een extra creditcard aanvragen en aan een heel erg betrouwbaar iemand geven zodat die dagelijks 1000cuc kan pinnen zolang het nodig is. Ik had het benodigde bedrag wel van te voren op de creditcard gestort zodat de commissie 1% bedroeg in plaats van 4%. Wat wél blijft natuurlijk zijn de opnamekosten van de Cubaanse pinautomaat.
#112428 door Encantó
04 nov 2016, 22:21
Nee.

Ik heb een paar jaar terug wel eens 20.000 € meegenomen zonder het formulier in te vullen. (en daarna nog een paar keer hogere bedragen dan 5000 €). Ik had immers ergens op een website gelezen dat men moeilijke vragen stelt als je het formulier wel invult en geen ***** sterren hotel hebt gereserveerd, terwijl je dus toch met meer dan 5.000 € Cuba wilt binnengaan.

Ik heb nooit problemen gehad.

Stop het geld zeker niet in je koffer: op internationale luchthavens gebruikt men o.m. 'snuffelhonden' om te controleren op de aanwezigheid van geld. Geld stinkt. Mijn ervaring is dat je het geld wel op je lichaam kunt houden zonder dat er bij de x-ray een alarm afgaat.

Ik denk dat men vooral let op lichaamstaal (bij alle douanecontroles).
#112430 door Encantó
04 nov 2016, 22:36
Ja, dat begrijp ik. Die eerste keer was ook uit echte noodzaak om een gunstige koop door te laten gaan. Ik heb daar lang over nagedacht en uiteindelijk gegokt dat het goed zou gaan. Ik had bovendien het geld in pakjes van 5.000 € (waarvan 3/4de in gesloten omslagen, en 5 000€ in een klein tasje dat ik onder de band van mijn onderbroek droeg) met het idee dat men maximaal één pakje zou ontdekken.

Misschien heb ik geluk gehad.
#112431 door realpino
04 nov 2016, 22:44
hahahah WTF, ik ben geen drugsdealer ofzo.
is gewoon legaal geld, EU mag je meer dan 10000 uitvoeren als je maar aan kan tonen dat het jouw centen zijn. (dus dit bij de douane aangeeft)
dus, lijkt het mij plausibel dat dit ook gewoon bij de Cubaanse douane kan.
maar op hun site kan ik hier niet zo makkelijk informatie over vinden, wel over het maximale wattage van frituurpannen , maar daar hebben we er al genoeg van.
#112434 door realpino
04 nov 2016, 23:24
Dat is mij ook duidelijk, maar wat gebeurt er met het bedrag vanaf 5000 USD. wordt dat ter plekke nog belast oid?
het is Cuba he, dus niets is zeker. maar ik geloof dat jij dat ook al wist.......
#112435 door Encantó
04 nov 2016, 23:30
Ik ook niet.

En ik denk niet dat iemand met ervaring hier uit de doeken gaat doen hoe hij/zij dit heeft geregeld. Ik heb alleszins een kennis die met een Cubaanse is getrouwd. Zodra ik hem vraag hoe hij de aankoop van een woning in Cuba (+ 75.000 € ) heeft geregeld, krijg ik steeds een ontwijkend antwoord. De boodschap is duidelijk: hierover spreekt men niet.

Daarom:

Dit is Besluit 236 van 1994 dat gaat over de invoer van geld: Resolucion 236 (1994).
Het maximum bedrag dat mag worden ingevoerd wordt vastgesteld op 5000 dollar.
Er wordt niet geschreven over consequenties bij overtreding.

In 2012 wordt dit Besluit gewijzigd door Besluit 17.2012.
Men mag voortaan onbeperkt invoeren (is vrij),
maar vanaf 5.000 dollar moet dit wel gemeld worden.
De uitvoer blijft beperkt tot 5.000 dollar.

Ik vermoed dat men bij import van een hoger bedrag zal worden ondervraagd. Stel dat je 25.000 dollar (-equivalent) invoert. Mogelijk zal een vraag dan zijn: "wat gaat u hiermee doen?"

Het spreekt dat je een legitiem doel moet hebben met dat geld. vb. een huis kopen. Maar dan zal men wellicht vragen: 'waarom schrijft u dat bedrag niet over, daar zijn praktisch geen kosten aan verbonden?' Hoe ga je antwoorden ???
#112436 door realpino
04 nov 2016, 23:47
bedankt Encanto, dit is mij duidelijk.
gewoon aangeven op het formulier, niks aan de hand lijkt mij.
grootste zorg lijkt ze inderdaad uitvoer van valuta.
#112437 door Encantó
05 nov 2016, 00:07
Zo is het.

Het wijzigingsbesluit van 2012 staat op de website waarover Hijodelmundo schrijft:
Importación o exportación de dinero en efectivo y otros valores

"
Independientemente que la importación de MLC no tiene limite,
quienes porten consigo una cantidad superior a los cinco mil dólares
estadounidenses (USD 5,000) o su equivalente en otras MLC, quedan
obligados a declararlo ante la Aduana, consignando la cantidad y
tipo en la Declaración de Aduanas para Pasajeros.
"

nb.: MLC = Moneda Libremente Convertible
#113251 door jethro
23 aug 2017, 23:11
toch nog ff een terug koppeling op het topic al is het 3,5 jaar geleden, daar meeste fantastische ideeen c.q plannen uiteindelijk niet worden uitgevoerd dan wel bij plannen blijft :|
hierop wil langs deze weg toch een positieve reactie geven, dat wij het wel hebben doorgezet ook al heeft dit de nodige stres tot gevolg gehad.
Het totale bedrag (13500 cuc 2014 1,38) wat met de transactie gemoeid was hebben wij in 4 transacties overgemaakt de extra kosten die daar mee gemoeid waren bedroegen uiteindelijk 350 euro om het totale bedrag over te maken naar een Cubaanse bankrekening.

Er is geen geld onder de tafel betaald, de verkoopprijs van de woning is in mijn bijzijn verteld en staat dan ook niet ter discussie.

bij de verkoop is een architect een een soort van bouwkundig inspecteur aanwezig geweest alvorens de woning mocht worden verkocht, de aankoop is legaal gebeurd.

afgelopen jaar hebben wij er een nieuw dak op laten leggen en hebben we het dit jaar opnieuw binnen en vanbuiten geschilderd.

het is een koloniale stijl gebouwde woning uit 1951Afbeelding