Nieuwe forumleden stellen zich voor.

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114563 door Nyto
23 apr 2019, 19:56
ik ben hier gekomen door op google informatie over Cuba te zoeken. Helaas nog niet gevonden wat ik zocht, maar gelukkig dus wel hier terecht gekomen.

Ik heb een vriendin in Cuba en ben van plan in mijn vakantie erheen te vliegen. Eigenlijk weet ik zo goed als niets over Cuba en de Cubaanse cultuur, maar ik denk dat ik hier wel nog het een en andere opsteken kan voor het zover is.
#114569 door Yanet W
26 apr 2019, 21:27
Hoi, ik ben zelfs een cubaanse vrouw van 34 jaar uit Havana. Ik woon nu 12 jaar in Nederland. Wat zou je willen weten?
Groet,
Yanet
#114571 door Nyto
02 mei 2019, 17:30
ik heb tot nu toe helaas nog niet gevonden wat ik zoek...het gaat er namelijk om dat zij heel bang is omdat er een speciale vergunning nodig is als wij samen over straat lopen willen zegt zij. Maar ik kon tot nu toe nog niet vinden hoe en waar zo'n vergunning aan te vragen is
#114572 door Joop_Siroop
02 mei 2019, 21:46
Naar wat ik begrijp heeft een dergelijke vergunning geen enkele formele status. Misschien dat iemand die jullie controleert ervan onder de indruk is. De kans dat je gecontroleerd of aangehouden wordt als je hand in hand over straat loopt is niet bijzonder groot. Als je vriendin er een gewoonte van maakt om met buitenlanders gearmd door de straten te lopen krijgt zij hierover wel vragen... maar niet waar jij bij bent.
Een wandelcontract kun je laten opstellen bij el bufete, la consultoria juridica internacional. Daar kun je voor ongeveer 40 dollar ook een "formele" verklaring laten opstellen dat je geen alien bent.
#114575 door Tijn
03 mei 2019, 12:39
Mmmm...
'formele verklaring' kost 40 CUC en daarvan krijgt de aanvraagster er 20...
Tis een verdienmodel en een soort eigendomspapier want je vriendin zal je op het hart drukken dat je door die verklaring niet meer met andere vrouwen gezien mag worden...
De verklaring zelf is een verklaring van de notaris of een advocaat die bevestigd dat jullie samen in zijn kantoor zijn geweest om te informeren naar de formaliteiten voor een huwelijk...

Zoals Joop al zegt 'Geen enkele formele status.' Als je vriendin een net meisje is heeft ze geen enkel probleem met jou op straat!
De nadruk ligt hier op NET.
#114577 door HijodelMundo
03 mei 2019, 18:47
En zal zo'n verklaring dus ook niet nodig hebben.
Tien jaar in Cuba gewoond, zo goed als al die tijd mijn vriendin/vrouw (we zijn niet getrouwd) en nooit een verklaring op zak gehad. ook vaak genoeg bij haar familie thuis geslapen en nooit issues gehad. Een enkele keer een agent gehad die haar aangehoudne heeft in Havana maar dan hebben we het over 2006, zeer onaangename ervaring maar aangezien haar uiteindelijk niets aan te rekeken viel (en ze dus ook niet bekend stond als met buitenlnaders rondhangende) is het daarbij gebleven. in de jaren daarna nooit meer problemen gehad.

Er zijn hotels (vooral in de Holguin/Guardalavaca streek waar je ongetrouwd niet met een Cubaanse binnenkomt, dus ook niet met zo'n nutteloze verklaring.

Succes ermee!