Fidel si, Fidel no

Moderator: FORUMBEHEERDER

#34727 door Elisabeth
13 jul 2005, 08:16
Vandir. Ik heb hier alleen een Petit Robert ter beschikking maar als Belg zul je ook wel goed Frans kunnen. Dit staat er:

"Impérialisme: Nom formé à partir du verbe latin "imperare" qui signifie "commander"
D'après son étymologie, ce mot désigne donc un système visant à établir un commandement."

Als een staat als Cuba zijn systeem wil exporteren om dit een andere staat met geweld op te leggen is dat volgens mij wel degelijk "imperialisme". Maar ja, de volksmond wil dit fenomeen nu eenmaal alleen de USA toeschrijven, wat volgens mij ietwat kort door de bocht is gedacht...

#34734 door mtheetje
13 jul 2005, 09:05
Ik hanteer ook de definitie van exporteren van het systeem van een land naar andere landen.... los van de vorm van dat systeem

#34737 door ProFidel
13 jul 2005, 09:51
Imperialisme volgens Dikke van Dale:

politiek van staatkundige en economische expansie.

Duidelijk toch ? Cuba is géén imperialistisch land.

#34739 door yotros20
13 jul 2005, 10:33
[quote="ProFidel"]...politiek van staatkundige en economische expansie.quote]

Wat moet ik me daar zoal bij voorstellen? D.w.z., welke zaken vallen daaronder, en welke niet?

#34777 door kire
13 jul 2005, 16:59
Van de rubriek “Dagelijkse discussie” van dit forum , m.b.t. nieuwe site enlayuma, de volgende link. Betreft en zeer interessant artikel van de beroemde Peruaanse schrijver Vargas Llosa, over Che Gevaara. Een aanrader voor diegene die andere meningen wilde lezen over de figuur van Che. Beetje lang misschien, maar wel de moeite waar om te lezen.!!!
http://caracaschronicles.blogspot.com/2 ... chine.html

#34780 door Harjan Bos*
13 jul 2005, 17:15
Elisabeth schreef:Maar Cuba was in de jaren 60 wel degelijk een zéer imperialistisch landje. Denk even al alle expedities in Afrika die trouwens heel veel Cubanen het leven heeft gekost. En wat was de expeditie van El Che in Bolivia? De reden daarvan was toch zeker om ook daar de zogenaamde "revolutie" te installleren?

Ik beschouw het sturen van troepen door Cuba naar Afrika niet als iets imperialistisch. Imperialisme betekent voor mij zoiets als het streven naar controle en macht over een gebied. De VS is bv. een heel goed voorbeeld van een imperialistisch land... De reden waarom Cuba troepen stuurde naar Afrika was echter om daar op te treden tegen onderdrukkers. Neem bv. Angola. Toen dat op het punt stond om onafhankelijk te worden van Portugal, stuurde Zuid-Afrika (met steun vd VS) troepen naar dit land om zo een marionettenregering vd VS te installeren. Angola bezit namelijk vele diamantmijnen... De hulp van Cuba aan Angola is dan ook eerder een vorm van verzet tegen de gevestigde orde dan een vorm van imperialisme.
Neemt niet weg dat ik het zenden van troepen naar Afrika persoonlijk wat hoog gegrepen vind voor zo'n klein land als Cuba. Het was waarschijnlijk beter geweest om de zaken in eigen land goed op orde te brengen, maar toch. In Afrika genoot Cuba toen veel populariteit, zeker onder het zwarte deel vd bevolking. Het is niet voor niets dat Nelson Mandela en Castro om die tijd toen vriendjes werden...

Voor Latijns-Amerika geldt iets vergelijkbaars: de imperialist is daar de VS, zeker niet Cuba. En eigenlijk stelde de missie van Che Guevara daar maar heel weinig voor. A mouse against elephant fight... Hij werd dan ook opgepakt en vermoord door Boliviaanse militairen na een telefoontje met Washington...

#34783 door Harjan Bos*
13 jul 2005, 17:27
kire schreef:Van de rubriek “Dagelijkse discussie” van dit forum , m.b.t. nieuwe site enlayuma, de volgende link. Betreft en zeer interessant artikel van de beroemde Peruaanse schrijver Vargas Llosa, over Che Gevaara. Een aanrader voor diegene die andere meningen wilde lezen over de figuur van Che. Beetje lang misschien, maar wel de moeite waar om te lezen.!!!
http://caracaschronicles.blogspot.com/2 ... chine.html

Weet je dat wel zeker kire? Het artikel is van de hand van Alvaro Vargas Llosa. De beroemde peruaanse schrijver heet Mario Vargas Llosa.

#34784 door Esteban
13 jul 2005, 18:17
kire schreef: Che Gevaara.

en goed spellen blijft moeilijk. :lol: :wink:

#34792 door marit
13 jul 2005, 18:53
Ik neem aan dat je een grapje maakt, Esteban??

Toch knap dat ie zelfs al taalgrapjes maakt!! :wink:

#34808 door Esteban
13 jul 2005, 19:34
Ja dat is een trapje hoger in het aanpassingsnivo. Wat zal minister Verdonk trots op kire zijn als ze dit leest, áls ze dit leest.

#34882 door kire
14 jul 2005, 10:02
De reden waarom Cuba troepen stuurde naar Afrika was echter om daar op te treden tegen onderdrukkers. Neem bv. Angola. Toen dat op het punt stond om onafhankelijk te worden van Portugal, stuurde Zuid-Afrika (met steun vd VS) troepen naar dit land om zo een marionettenregering vd VS te installeren. Angola bezit namelijk vele diamantmijnen... De hulp van Cuba aan Angola is dan ook eerder een vorm van verzet tegen de gevestigde orde dan een vorm van imperialisme.

Heb je ooit iets gehoord/gelezen over Jose Eduardo Dos Santos, door FC in Angola als "president" geinstalleerd?

#34883 door kire
14 jul 2005, 10:09
Weet je dat wel zeker kire? Het artikel is van de hand van Alvaro Vargas Llosa. De beroemde peruaanse schrijver heet Mario Vargas Llosa

Niet goed gelezen. Die is inderdaad zijn zoon. Ook een bekende schrijver. Heeft een fantastic boek geschreven samen met C.A. Montaner y Plinio Apuleyo Mendoza
“Manual del Perfecto Idiota Lationoamericano”,
Guide to the Perfect Latin American Idiot

Mesterwerk dat ridiculiseert de clichés van het anti-Amerikanisme, anti-Imperialisme en nog wat van die “iesme” typisch van de linkse politicus uit Latijns-Amerikaa en andere gebieden van de wereld. Heel hilarisch en leuk om te lezen.

#34885 door kire
14 jul 2005, 10:26
Esteban schreef:Ja dat is een trapje hoger in het aanpassingsnivo. Wat zal minister Verdonk trots op kire zijn als ze dit leest, áls ze dit leest.

Ja, man, als je geen argumenten hebt om een serieuze discussie uit te kunnen voeren dan begin je met mensen proberen te plagen. Zeer gebruikte tactiek van de commi’s bewonderaars van moordenaars als FC en Che Guevara, (of Bin Laden of Pinochet, die zijn toch allemaal hetzelfde)

#34896 door vandir
14 jul 2005, 11:43
kire,

Zeer gebruikte tactiek van de commi’s bewonderaars van moordenaars als FC en Che Guevara, (of Bin Laden of Pinochet, die zijn toch allemaal hetzelfde)

ik geloof dat de warmte begint toe te slaan, want nu kan ik je echt niet meer serieus nemen als je Bin Laden op één hoopje gooit met linkse verzetstrijders

#34899 door Esteban
14 jul 2005, 11:52
Esteban schreef:Ja dat is een trapje hoger in het aanpassingsnivo. Wat zal minister Verdonk trots op kire zijn als ze dit leest, áls ze dit leest.

Geintje kire. Relax man.

#34902 door Elisabeth
14 jul 2005, 12:04
nu kan ik je echt niet meer serieus nemen als je Bin Laden op één hoopje gooit met linkse verzetstrijders

Doe mij er dan ook maar meteen bij want ik ben het volledig met Kire eens.

Het gaat hier om personen die allemaal éen ding gemeen hebben: het zijn fanatiekelingen die mensen alleen als pionnen op een schaakbord beschouwen. Alleen goed om hun eigen machtsdoeleinden te bereiken. Heel gevaarlijk. Dit soort personen moet nooit de gelegenheid krijgen om aan de macht te komen. Dat draait altijd op misbruik uit.

Gooi wat mij betreft ook nog Hitler, Mussolini (FC is overigens een groot bewonderaar van deze man), Pol Pot, Stalin, Idi Amin, Mobutu en nog een stelletje van dit soort psychopaten erbij.

#34905 door vandir
14 jul 2005, 12:17
is genoteerd, elisabeth

#34931 door ProFidel
14 jul 2005, 14:02
Elisabeth schreef:
nu kan ik je echt niet meer serieus nemen als je Bin Laden op één hoopje gooit met linkse verzetstrijders

Gooi wat mij betreft ook nog Hitler, Mussolini (FC is overigens een groot bewonderaar van deze man), Pol Pot, Stalin, Idi Amin, Mobutu en nog een stelletje van dit soort psychopaten erbij.

Vergeet Churchill niet ( zijn periode vóór WO2 ), de Nederlandse premier tijdens de acties in Indonesië, alle Amerikaanse presidenten, Henry Kissinger etc.

#34939 door Elisabeth
14 jul 2005, 14:33
de Nederlandse premier tijdens de acties in Indonesië

Hoe heette die dan? Schijnt een tamelijk vergeten persoon te zijn. Wat natuurlijk niets zegt over zijn eventuele akties en die van zijn mederegenten en die van de Nederlandse bevolking in die tijd.

#34945 door ProFidel
14 jul 2005, 15:26
Premier Beel ( 1947 ) .

#34954 door Harjan Bos*
14 jul 2005, 16:38
kire schreef:
De reden waarom Cuba troepen stuurde naar Afrika was echter om daar op te treden tegen onderdrukkers. Neem bv. Angola. Toen dat op het punt stond om onafhankelijk te worden van Portugal, stuurde Zuid-Afrika (met steun vd VS) troepen naar dit land om zo een marionettenregering vd VS te installeren. Angola bezit namelijk vele diamantmijnen... De hulp van Cuba aan Angola is dan ook eerder een vorm van verzet tegen de gevestigde orde dan een vorm van imperialisme.

Heb je ooit iets gehoord/gelezen over Jose Eduardo Dos Santos, door FC in Angola als "president" geinstalleerd?

Ja die won de verkiezingen in Angola in 1992. FC heeft niet zoveel presidenten geinstalleerd...

#34955 door Harjan Bos*
14 jul 2005, 16:42
Elisabeth schreef:Gooi wat mij betreft ook nog Hitler, Mussolini (FC is overigens een groot bewonderaar van deze man), Pol Pot, Stalin, Idi Amin, Mobutu en nog een stelletje van dit soort psychopaten erbij.

Vergeet vooral George W. Bush niet...
FC is een dictator, maar om hem op één hoop te gooien met deze mensen slaat echt werkelijk nergens op... Zijn jullie hier serieus kire en elisabeth??

#34963 door Bennie
14 jul 2005, 17:27
Ik ben bang dat het wel seieus bedoeld was, zo komt het hier wel over. Ben het er echter volledig mee oneens. Hitler, Idii Amin ect. allemaal massa moordenaars.
Dictators? Ja! Die overeenkomst is er natuurlijk wel! Maar voor de rest houd het voor mij ook op.

#34964 door Cubaonmymind
14 jul 2005, 17:40
Kire en Elisabeth maken zichzelf al tijden belachelijk. Ik reageer er niet eens meer op.
Ze plaatsen zichzelf buiten de werkelijkheid. Zelfs Kees vK is nog gematigd bij deze twee extremisten. Als dit soort mensen de toekomst zouden uitmaken op Cuba dan wordt het pas echt zwaar op het eiland.

#34965 door marit
14 jul 2005, 17:42
Cubaonmymind schreef:Kire en Elisabeth maken zichzelf al tijden belachelijk. Ik reageer er niet eens meer op.
Ze plaatsen zichzelf buiten de werkelijkheid. Zelfs Kees vK is nog gematigd bij deze twee extremisten. Als dit soort mensen de toekomst zouden uitmaken op Cuba dan wordt het pas echt zwaar op het eiland.

Kijk, DIT vind ik nou weer niet nodig!! :(
Gaarne niet meteen weer in de persoonlijke aanval, maar hou gewoon ruimte open voor een eerlijke discussie.