Fidel si, Fidel no

Moderator: FORUMBEHEERDER

#102689 door Eddy77
05 maart 2013, 23:03
elmister schreef:Beste Eddy77,

Welke discussie :?: Waar zie jij de humor dan :?:

Tja, dat je oproept tot anything constructive in cuba om voor vrijheid te strijden en hoe je dat voor je ziet.

#102692 door quelindaescuba2000
06 maart 2013, 05:51
Elmister en andere Yoani tegenstanders, het feit dat Yoani wellicht in Cuba niet zo bekend is heeft o.a. te maken uiteraard zoals bekend doordat velen nog geen legaal toegang tot internet hebben en haar blogs niet altijd te lezen zijn vanwege de censuur. Ook haar twitterberichten zijn niet door veel Cubanen te volgen. Degenen die internet en telefoontoegang hebben zijn per definitie niet altijd de mensen die politiek heel beuwst in het leven staan en hebben vaak andere belangen bij het internet en de telefoon dan bijvoorbeeld Yoani. Dat haar uitreisvisa meer dan 20 keer geweigerd is zegt iets over de angst die het Cubaanse regime heeft dat zij de wereld in trekt om haar zienswijze te verkondigen, als je niets te verbergen hebt is dat toch niet nodig om haar op het eiland te houden. Haar twiter berichten geven weer wat niet in de Cubaanse media te lezen is of zien is. Alle arrestaties die dubieus verricht worden, het vast zetten van dissidenten en de tegenstand die er wel is maar niet in beeld komt bericht Yoani en dat is goed en gevaarlijk. Daarnaast geeft zij ook lessen over het gebruik van twitter en internet. In een land waar maar een gedachtengang geventileerd mag worden en verspreid wordt is het goed dat er kritische denkers zijn. Door mijn berichtgeving via Yoani heeft mijn schoonfamilie een breder beeld van het "ideale Cuba". De cholera epidemie in Havana was bij mij uiteraard eerder bekend dan bij mijn familie in Cuba evenals andere zaken dat zegt iets over de informatievoorziening in Cuba. Om nog maar te spreken over de onvoledige en incorrecte informatie als iemand dan meer/breder/andere informatie geeft wil dat niet zeggen dat ze niet sporen. Als voor het feit dat die informatie waardevol is/kan zijn wellicht betaald wordt in de vorm van het verstrekken van voorzieningen om Yoani in de gelegenheid te stellen haar werk te doen hoeft dat niet als negatief beschouwd te worden. Eerder werd al gezegd in een andere topic dat zij werkt voor de Amerikanen etc maar dat is uiteraard niet zo zij houd van Cuba wil daar ook niet weg maar schetst een beeld dat door de Cubanen zeker herkend wordt maar niet openlijk besporken wordt omdat men bang is dat dat consequenties heeft. Enige nuance lijkt me dus ten aanzien van Yoani op zijn plaats.

#102707 door El Rob
06 maart 2013, 20:42
quelindaescuba2000 schreef:STOP FORUMVERVUILING - DOE DE QUOTECURSUS > www.cubaforum.nl/viewtopic.php?t=10949

quelindaescuba2000,
Helemaal mee eens.On the spot.

En over de quote's van bep. figuren,ach..

'la ignorancia es la felicidad'..

#102709 door elmister
06 maart 2013, 22:34
Nogmaals!

Yoani Sanchez heeft geen toegevoegde waarde voor de cubanen of Cuba. Enkel en alleen voor haar eigen zak en stelletje ?????? in het buitenland die wel dit soort gezeur houden en er oor voor hebben. Ik hoop dat er ooit net zoveel toegang tot internet is als in Nederland, dan zit zij meteen zonder werk! Dat er nog mensen zijn, die geloven dat als je een blog, twitter account, of facebook pagina bijhoudt dat je iets veranderd en daardoor mensen helpt!

#102712 door sandersh
07 maart 2013, 00:32
Elmister, ik denk dat ik je nu beter snap. Vrouwelijke bloggers zijn niet ok en Hollandse vrouwen die iedere avond diepvriesmaaltijden serveren, kloppen ook niet helemaal. De tienduizenden mensen die Yoani's stukken lezen, zijn allemaal te dom om te poepen. Dat is, geloof ik, de bottomline van wat je schrijft.

#102713 door elmister
07 maart 2013, 10:12
Beste Sandersh,

Ik heb niets tegen vrouwelijke bloggers, ik heb iets tegen mensen die over de ellende van anderen een reputatie willen opbouwen en geld willen verdienen. Verder zie ik in het bijhouden van blog niets verkeerds, al is mijn mening dat het niet meer is als een stukje informatieve tekst. Net zoiets als een magazine! Nederlandse, Cubaanse of vrouwen/mannen vanuit de hele wereld die niets doen en dan ook nog te lui zijn om de normale dingen in het leven (Zoals bijv. koken) te doen. Zijn in mijn optiek waardeloos. Verder denk ik dat je een stukje niet helemaal hebt begrepen. Ik weet niet of de tienduizenden mensen die de verhalen lezen van Yoani dom zijn? Wel vind ik de mensen dom die vinden dat een stukje informatieve tekst meer is dan dat, een stukje tekst! Ze is geen messias of heldin, gewoon een blogger waarvan we er in Nederland misschien wel duizenden hebben.

#102714 door sandersh
07 maart 2013, 10:38
Aha, juist ja. Dank je Elmister voor je uitgebreide uitleg!

#102720 door quelindaescuba2000
07 maart 2013, 13:36
elmister het feit dat zij tweed over arrestaties die plaatsvinden en cursussen geeft is meer dan een stukje informatieve tekst schrijven en zij vraagt om info over mensen waar al niets meer van gehoord is na dubieuse arrestaties maakt dat iets niet meer zonder wetenschap van de nationale en internationale pers kan gebeuren in Cuba, hierdoor ontstaat door de staat ongewild toch de noodzaak om over bepaalde situaties te communiceren en indirect heeft deze ontwikkeling mede gevoed door Yoani tot gevolg dat er iets meer openheid vanaf het eiland komt. Zij maakt het met haar werk mogelijk dat er meer over Cuba naar buiten komt dan het sextoerisme, de mooie witte stranden en de zon. Door meer info uit Cuba te krijgen is er indirect het gevolg dat de staat of wel ontwikkelingen in moet zetten of er beuwst afstand van doen wat niet altijd leidt tot de positie die Cuba wil innemen ind ewereld. Yoani draagt met haar werk bij aan openheid en een beperkte mate van persvrijheid die zo van belang is om verdere vrijheid in de toekomst vorm te geven. Dat jij het een informatief stukje vindt over koken van iemands leven is in deze context wat kortzichtig. Via de tweeds stelt zij kritische vragen die wellicht ook de Cubanen binnen en buiten Cuba tot denken zet. Volg je haar tweeds? hoe vaak lees je haar blogs? of laat je je leiden met je mening door wat Cubanen die haar niet kennen of willen kennen over haar zeggen ( let op de info in Cuba over Yoani is uiteraard ook niet objectief).

#102723 door dutchjong
07 maart 2013, 16:14
De film "Forbidden Voices" draait 23 t/m 26 maart in Den Haag.

Yoani Sanchez doet, na een reis door Brazilie, Tsjechie en Spanje dan ook ons eigen land aan en is uitgenodigd bij het 'Movies that Matter' festival aanwezig te zijn.

"Invloedrijke 'cyberfeministen' uit Cuba, China en Iran blijven ondanks constante tegenwerking bloggen over de misstanden in hun land. Met een níet-aflatende strijdlust houden de jonge vrouwen de wereld op de hoogte van de misstanden die zich in hun land afspelen."

http://www.moviesthatmatter.nl/festival ... /film/1272

#102756 door macluc
10 maart 2013, 19:17
@Elmister

Quote:
"ik heb iets tegen mensen die over de ellende van anderen een reputatie willen opbouwen en geld willen verdienen"

Als dit zo is wat je schrijft dan heb ik het vermoeden dat je niet veel vrienden gemaakt zult hebben op Cuba.

#102857 door Rosir
17 maart 2013, 12:43
UCI
Laatst bijgewerkt door Rosir op 15 okt 2013, 21:48, in totaal 1 keer bewerkt.

#102864 door HijodelMundo
17 maart 2013, 16:16
No problem.

#102865 door Cubaonmymind
17 maart 2013, 18:16
Zo mooi wonen normale Cubanen niet:

Afbeelding

Afbeelding

#102866 door macluc
17 maart 2013, 21:23
Oeioeioeioeioeioeioefoefoefoefoef schijnt dat Yaoni Sanchez weer eens een nieuwe labtop heeft gekocht op haar reis. Heb ik uit eerste hand vernomen hoor ..........

#102868 door sandersh
17 maart 2013, 23:42
Grappig die nijd over een laptopje en een verdieping. Doet denken aan het dwaze denkbeeld dat je alleen een goed kunstenaar kunt zijn als je je oor van je hoofd snijdt en op een lekkende zolderkamer in barre armoede, rillend van de kou, zit te schilderen.
Grow up, man. Ik woon veel mooier in Havana. Aan de Malecon met aanmerkelijk hogere muren en royalere kamers dan bovenstaande foto. Bij oude Cubaanse dames die echt geen laptop hebben noch buitenlands bier drinken. Bovendien, wat geeft 't?
Er bestaan mensen die in getto's wonen met idealen die een stuk minder nobel zijn.

#102876 door Cubaonmymind
18 maart 2013, 17:00
Sandersh: met een Cubaanse salaris of je eurootjes :?: Beetje vreemde opmerking van je. Neem aan dat jij niet met dollars wordt betaald.

Vraag is; mevrouw Sanchez werkt niet, dus hoe zou zij het betaald hebben. Of beter; wie zou het betaald hebben ? Zoals ik al eerder zei; het is een opportunist, een gelegenheidsdissidente die haar eigen belang boven alles stelt.. Wat jullie er ook van vinden.

Afbeelding

#102881 door macluc
18 maart 2013, 20:34
Oei dat tasje dat ze omheeft op die foto is dat geen Armani?

#102883 door dutchjong
18 maart 2013, 22:34
Ik denk een Chanel.....betaald door de Amerikaanse geheime dienst.....maar sssssst......niemand mag het weten......het is nl. één groot kapitalistisch complot ! :twisted:

#102884 door macluc
18 maart 2013, 22:46
Ow okay .........

#102885 door sandersh
18 maart 2013, 22:46
Hele verkeerde aanname, Cubaonmind.
Ik word veelal betaald in buitenlandse currency. Maakt me niks uit, als ze maar dokken. Maleisische ringgit, Kroatische kuna, Israelische shekel, Poolse zioty, Chinese yuan, Cypriotische euro, echt alles is welkom. Gek he!

High design kleding draagt Yoany inderdaad op de foto. Hoe is het mogelijk? Heb je haar horloge goed bekeken, COM? Zou het een Aerternitas Mega 4 van Franck Miller zijn? Volgens mij kunnen alleen topvoetballers zich zoiets permitteren. Het kan toch niet waar zijn dat 'schrijvende pers' dit soort dure accessoires heeft. Niet te geloven. Alsof schrijven een echt vak is! Beetje rommelen en zeuren op een parasitair verkregen laptopje onder het genot van een buitenlands biertje. Lekker makkelijk. Vuile uitvreters, dat zijn het!
Idioot ook dat die intellectuele hoer nota bene haar reizen laat betalen door buitenlandse imbecielen die haar prijzen geven voor haar prestaties. Wat een dombo's.
Dios mia, ze heeft niet eens gelakte kunst-nagels! Zou het uberhaupt wel een authentieke Cubanita zijn?

#102887 door dennis75
18 maart 2013, 23:49
Zou het uberhaupt wel een authentieke Cubanita zijn

Qua uiterlijk is het in ieder geval niet echt een reclame voor de Cubaanse vrouw :lol:

#102889 door Cubaonmymind
19 maart 2013, 05:18
Inhoudelijk sterke reacties, mensen. Dat gebeurd nu eenmaal als men geen zinnig weerwoord kan geven.
Jullie hebben elkaar hier wel gevonden, zeg. Een hoog onderling knuffelgehalte met een gezamenlijke hobby.

Ik word veelal betaald in buitenlandse currency. Maakt me niks uit, als ze maar dokken. Maleisische ringgit, Kroatische kuna, Israelische shekel, Poolse zioty, Chinese yuan, Cypriotische euro, echt alles is welkom. Gek he!

Net als Yoani dus.

Ik zal over een paar weken nog eens kijken of er nog een zinnig woord is uitgekomen, maar acht de kans hierop klein.
Ik ga nu weer verder met complotdenken. :wink:
#102968 door dutchjong
23 maart 2013, 11:27
Yoani Sanchez in is Nederland

Zij is één van de 10 'Mensenrechten Helden' van wie de portretten zijn verschenen in een speciaal boekje 'A Matter of ACT - Ten Human Rights Heroes' uitgegeven door Amnesty International.

http://www.moviesthatmatter.nl/festival ... isten_2013

In het NOS journaal van vanavond 23-3-2013 20:00 uur aandacht voor het bezoek van deze bijzondere vrouw aan Nederland.

#102975 door Rosir
23 maart 2013, 19:34
UCI
Laatst bijgewerkt door Rosir op 15 okt 2013, 21:46, in totaal 1 keer bewerkt.
#103035 door dutchjong
27 maart 2013, 18:58
Vandaag een pagina groot interview met Yoani Sanchez in Het Parool.

Helaas is er geen link en mag ik de tekst volgens de forum regels niet letterlijk overnemen, dus hieronder een paar punten uitgelicht:

- De laatste 5 jaar vroeg zij 20 keer een uitreisvisum aan. Allen werden geweigerd. In januari verlichtte het Cubaanse regime de reisrestricties. De internationale druk werd te groot. Ze is nu op een 'wereld tournee' van 80 dagen door Latijns-Amerika, USA en Europa.

- In 2007 begon zij een blog uit frustratie over Cuba's regime omdat je in de staatsgereguleerde pers in Cuba niets kritisch leest. Het doel van haar blog is om naar buiten te brengen dat Cuba uit een pluralistisch land bestaat; revolutionairen, christenen, marxisten en vele andere stromingen. Haar blog is geen politiek pamflet. Zij schrijft over literaire en culturele thema's.

- haar twitter account heeft meer dan 450.000 volgers. Bekendheid beschermt haar tegen het optreden van het Cubaanse regime. Haar blogs worden in veel landen gelezen, in Cuba zelf nauwelijks omdat de meeste Cubanen geen toegang tot internet hebben.

- De Cubaanse televisie noemt haar een 'agent van de Amerikanen' omdat het regime niet gewend is aan mensen die een mening verkondigen die niet van de regering is.

- In 5 jaar tijd is zij 4 keer gevangen genomen. De laatste keer, in november 2012, is zij geslagen waarbij zij een tand verloor omdat zij zich weigerde uit te kleden. Als je een dissident bent, dan ben je in Cuba een delinquent.

- met haar bezoek wil ze bereiken dat Cuba niet als eenzijdig gezien wordt. Cuba is geen mens, geen regering, geen partij, en niet alleen salsa dansen en rum drinken. Daarachter zit een bevolking zo verschillend als waar dan ook.

- wat haar betreft wordt het USA embargo morgen opgeheven zodat in ieder geval het regime dit niet meer kan gebruiken om er zich achter te verschuilen om de USA de schuld van alles te geven.

- Na terugkomst zal ze volgens haarzelf gefusileerd worden in de staatsmedia. Arrestaties waarschijnlijk niet omdat zij nu te bekend is.

- Of ze Cuba wil verlaten ? Natuurlijk niet, Cuba is haar land !