Fidel si, Fidel no

Moderator: FORUMBEHEERDER

#97759 door Cubaonmymind
05 feb 2012, 11:55
Raúl Castro: ‘We verdedigen ons één partij systeem tegenover het spel van demagogie en politiek opbod’

Op 28 en 29 januari ging in Cuba de partijconferentie door, aangekondigd in april 2011 tijdens het 6e congres van de Cubaanse Communistische Partij. Ze vormde het sluitstuk op 9 maanden discussie op alle niveaus van de partij en van de jongerenorganisatie UJC, Unión de Jóvenes Comunistas.

Lees meer:
Raúl Castro: ‘We verdedigen ons één partij systeem tegenover het spel van demagogie en politiek opbod’

#97768 door Eddy77
05 feb 2012, 19:49
Uit het stuk:

"Alle verouderde denkschema’s moeten er uit en de democratische werking van de partij moet resoluut verbeterd worden. Iedereen moet zijn kritiek kunnen uiten, binnen de structuren uiteraard. De pers moet daar bovendien een prominente rol in spelen. Gedaan met opportunisme, formalisme en valse eenheid, pleit Raúl. In de plaats moet er ruimte zijn voor eerlijke discussie en voor kritiek, ook op de beslissing van een meerdere. Iedereen wordt geacht bereid te zijn om zijn werk kritisch te laten beoordelen en eruit leren. Een revolutie zonder fouten bestaat immers niet, want ze is mensenwerk en mensen zijn niet perfect."

Kritiek leveren op een meerdere? Hoe ga je dan carriere maken in de partij? En aangezien de partij de enige is, neem je daarmee een groot risico bij je baan en je economische activiteiten. Om kritiek te organiseren heb je echt meerdere partijen nodig. Maar goed, de reden om die stap niet te zetten is de traditionele (quote uit de speech van Raul):

“Afstappen van het principe van de eenheidspartij komt simpelweg neer op het legaliseren van de partij of de partijen van het imperialisme op onze vaderlandse bodem. Het staat gelijk aan het opgeven van het strategisch wapen dat de eenheid van ons volk is. En het is juist die eenheid die de dromen van onafhankelijkheid en sociale gerechtigheid waarvoor zovele generaties, van Hatuey over Céspedes tot Martí en Fidel gevochten hebben.”

Ik dacht dat Raul onlangs nog had gezegd (speech december) dat corruptie in Cuba een groter gevaar is dan het amerikaanse imperialisme. Hier kiest hij toch een andere route. Tja, die woorden waren dus enigszins leeg. Corruptie en machtsmisbruik bestrijden in een 1partijsysteem zal niet meevallen om het zacht uit te drukken.

#97774 door Encantó
05 feb 2012, 22:53
Nou, met alle respect, maar er werd nooit en er is niet anders beweerd dan hetgeen nu door Raoul Castro wordt gezegd.
En zo zal het ook blijven in Cuba: geen meer-partijen democratie, maar één democratische partij.
Ik begrijp dat dit zich naar onze ratio tegenspreekt.

#97779 door HijodelMundo
05 feb 2012, 23:44
Altijd leuk (en vooral lekker democratisch) verkiezingen met evenveel kandidaten als zetels...

:roll: :roll: :roll:

#97782 door Eddy77
06 feb 2012, 02:23
Encantó schreef:Ik begrijp dat dit zich naar onze ratio tegenspreekt.

Dus jij vind het wel een lekker systeem, 1 partij?

#97783 door Encantó
06 feb 2012, 04:54
Nee, beste Eddy77. Ik schrijf dat niet. Ik beweer dat nergens. Ik meende alleen te antwoorden op je bericht waarin ik lees dat je teleurgesteld bent omdat, ik citeer: "Tja, die woorden waren dus enigszins leeg. Corruptie en machtsmisbruik bestrijden in een 1partijsysteem zal niet meevallen om het zacht uit te drukken."

Jij had verwacht dat Cuba, althans Raoul Castro, eindelijk zou afstappen van het éénpartijsysteem. Maar daarvan is nooit sprake geweest. In zijn speech in april (ik zal het niet licht vergeten: zat in de auto, onderweg van Banes naar Baracoa) van het voorbije jaar heeft hij dat trouwens al uitgesloten.

Voor ons, imperialistisch geïndoctrineerd (daar ben ik van overtuigd), staat de belofte van verandering vooral gelijk met de belofte van een verkiezingsmodel naar onze maatstaven. Met een oppositie die kan zeggen wat ze wil, zonder daarvoor verantwoording te moeten afleggen.

Quid non. Spijtig, dat men niet kan zeggen wat men wil.

In Cuba blijft de eenpartij-representative democratie dus voortbestaan. Voor de duidelijkheid: ik schrijf hier 'democratie' omdat de Castro's hun systeem zo zien.

Anderzijds: is onze bestuursvorm met haar meerpartijensysteem wel zo zaligmakend? Het heeft Hitler voortgebracht. Of durven we alleen te wijzen naar een ander, maar houden we de vinger niet aan de eigen pols? En is het niet een publiek geheim dat de feitelijke macht in Amerika berust bij het grootkapitaal? Alleszins lijken mij de huidige verkiezingen een smakeloos schouwspel waarin kwistig met brood en spelen wordt gegooid.

En onze democratieën dan: dit zijn particratische systemen. En daardoor meer en meer dictaroriaal van aard. Lees Robert Michels' Ijzeren wet van de oligarchie: de dictatuur van de gesloten Elite.

Ik herhaal hier de quote van Winston Churchil (die ook in het artikel op wikipedia staat): 'The best argument against democracy is a five-minute conversation with the average voter'. Speciaal voor jou.

Ik vraag u tenslotte om geen derde keer meerwoorden in mijn mond te leggen die ik nimmer heb uitgesproken. En neem mij niet kwalijk dat ik wat geïrriteerd ben. Dat is steeds mijn deel na terugkeer en geheel toe te schrijven aan het grote tijdverschil.

#97788 door Eddy77
06 feb 2012, 14:19
Ik stelde alleen een vraag, of je het een lekker systeem vond. En je noemt het eenpartijsysteem idd een democratie. En je levert volop kritiek op meerpartijenstelsel.
Het verhaal over oligarchen slik ik niet, tenminste niet in Nederland en veel andere westeuropese landen. In Nederland hebben de traditionele partijen het op dit moment moeilijk, voor een deel omdat ze zich te oligarchisch en machtsbelust hebben opgesteld. CDA-VVD-PVDA hebben samen al een tijd geen meerderheid meer. Met dank aan het meerpartijensysteem. Dit heeft allerlei oorzaken, maar 1 daarvan is de arrogantie van de traditionele partijen. En daarmee kunnen deze partijen niet verdergaan, want ze verliezen al hun electoraat op dit moment.

Nog twee vragen (vragen, geen woorden in de mond leggen): vind je het eenpartijsysteem in Cuba beter dan ons meerpartijensysteem? Hoe ga je selecteren welke partij de ene partij is die mag bestaan?[/i]

#97843 door Pieterklu
11 feb 2012, 00:27
'Ze deden een plas, en alles bleef zoals het was..'.

Een prima typering van de resultaten van het laatste congres Veel cubanen hechten geen geloof meer in stimuleringsmaatregelen om bijv. afro-cubanen aan het werk te krijgen, of om de discriminatie in het land aan te pakken.