Fidel si, Fidel no

Moderator: FORUMBEHEERDER

#96296 door Pieterklu
28 sep 2011, 20:50
In het Cubaanse staatsblad is vandaag een nieuwe wet gepubliceerd die de overdracht (verkoop) van allerlei voertuigen (auto's, motoren, bussen etc.) regelt. Tussen Cubanen onderling en ook voor de permanent gevestigde buitenlanders. Geen voorafgaande goedkeuring is meer nodig van de Staat. Wel zullen er per categorie/jaartal referenties gegeven worden, waarbinnen de transactie (door een notaris) moet geschieden. Afrekenen geschiedt in pesos. Ook de aankoop van nieuwe auto'is in deze wet geregeld. Hiermee wordt uitvoering gegeven an een van de resoluties van het rechte partijcongres.

#96298 door Eddy77
29 sep 2011, 00:03
De issue is natuurlijk of je nieuwe auto's mag importeren en daarin wordt niks veranderd. Zoals een vriend die een auto bezit van na 1959 bezit stelde, je kan niet meer auto's toestaan in Habana omdat de infrastructuur er niet op berekend is.

De koop en verkoop van auto's is natuurlijk prettig voor degenen die een auto hebben zonder de officiele property papieren, maar met 'lio es lio,' http://www.youtube.com/watch?v=uDIuPdOs4c8, werd dat toch al geregeld, dus zoveel verandert deze verandering niet. De prijs van autos zal licht stijgen, omdat er mensen zijn die bang zijn van lio es lio en nu pas een auto willen kopen, nu je officieel een auto kan bezitten. Aan de andere kant dat zijn vaak ook de mensen die de kanalen kennen om op onofficiele manieren een auto te bemachtigen en 'legaal' op hun naam te zetten...

De grote verandering zou pas komen als vrije import van autos toegestaan zou worden, maar dat gebeurt niet, want daar is de infrastructuur van habana absoluut niet op berekend. En vrij importeren dat is ook ideologisch meer dan heel veel bruggen te ver....

#96305 door Elisabeth
29 sep 2011, 10:09
Er zal ook volgens mij inderdaad niet veel veranderen. Je kunt nu dan een oude Moskovitch kopen die in andere landen al lang van de weg zou zijn gehaald. Goed, ook een oude Lada. Die zijn wel ietsje beter. En zelfs een oude Peugeot wat ik al interessanter vind omdat die tenminste nog mechanisch zijn gebouwd en al die rottige electronische komponenten "missen" die ik kan missen als kiespijn.

Dat de reden van het niet mogen importeren in de infrastructuur zou liggen geloof ik niet. Want:

1. Cubanen die zich dit financieel zouden kunnen veroorloven zijn wel heel dun gestrooid.

2. Een oud Frans of Spaans dorp is ook helemaal niet gebouwd voor de massa's auto's die er toch doorheen willen. Havanna is een stad die wat bouwwijze betreft wel het driedubbele van het verkeer aankan. Denoods maak je van het historische deel van Habana vieja een voetgangerszone.

#96317 door Tijn
29 sep 2011, 19:12
Dit is volgens mij slechts de legalisering van wat al veel langer gebeurde, alleen zette je de auto dan niet op naam, maar kreeg de nieuwe "eigenaar" een getekende verklaring dat hij erin mocht rijden...
Buitenlanders die in Cuba wonen mogen zelf hun auto importeren, Cubanen zijn aangewezen op de staatswinkel, die vierdehands koekblikken of afgeragde huurautos verkopen voor astronomische prijzen... dat zal nog wel even zo blijven...

#96318 door HijodelMundo
29 sep 2011, 19:40
Cubanen mogen vanaf 1/10 auto's onderling verhandelen. Dat mocht voorheen alleen met auto's van voor de revolutie. Oftewel de auto's hebben vanaf nu (zaterdag eigenlijk) 'traspaso'.
In de staatswinkels kunnen cubanen nog altijd geen nieuwe auto's, vierdehands koekblikken of afgeragde huur auto's kopen. Tenzij zij natuurlijk een vergunning hiervoor verkrijgen dmv een aantoonbaar legaal inkomen in deviezen te hebben (muziekanten, sportmensen, diplomaten, etc...) Dit is eigenlijk zoals het altijd geweest is!

Het enige dat dus veranderd is dat als je als cubaan een auto hebt van na 1959 (het maakt niet uit welke auto dat dat is) dat je die dus mag verkopen of doneren!
Natuurlijk moeten de papieren in orde zijn en dat is nou net een probleem voor heel veel auto's aangezien heel veel mensen ooit hun auto al verkocht hebben en die nieuwe eigenaar heeft de auto ook al weer verkocht en etc... als deze persoon dus de auto legaal weer wil verkopen dan moet hij de oorspronkelijke eigenaar opsporen. Nou mogen jullie raden hoeveel van deze oorspronkelijke eigenaars nog in Cuba of in leven zijn...

Ik heb gelukkig toch geen geld voor een auto en dus dit hele probleem ook niet!

Saludos,

Hijo

#96390 door Robert
06 okt 2011, 04:28
Ho eens nu kan bijvoorbeeld ook een Rick&Billy zijn auto aan een willekeurige Cubaan verkopen, als ik het goed heb begrepen gedurende mijn korte verblijf op Cuba.
En er rijden toch redelijk wat "moderne" particuliere auto's in de rondte op Cuba, die nu dus ook gewoon verhandeld kunnen worden.
Zo zijn er auto's gekocht door recidenten zoals Chinezen en Russen die al lang op Cuba wonen en ook moderne auto's konden kopen van de staat.
En zijn er ook auto's die gegeven zijn aan mensen met bepaalde beroepen zoals medici en sporters.
En zijn er Cubanen die hun klassieker in hebben kunnen ruilen voor een "moderne" auto.
Wel zij allen kunnen nu hun auto legaal verkopen, goed nieuws voor hun en eventuele kopers (een 405 is zo slecht nog niet).
(waarschijnlijk iets minder goed nieuws voor de eigenaren van klassiekers daar die wel eens flink kunnen dalen in prijs)
Ik ga er eigenlijk ook van uit dat nu, of in ieder geval snel, elke Cubaan ook in de staatswinkel een moderne auto kan kopen, het lijkt mij onlogisch van niet daar de staat anders een nieuwe beroepsgroep van tussenhandelaren opricht.
Laatst bijgewerkt door Robert op 09 okt 2011, 06:39, in totaal 2 keer bewerkt.

#96440 door HijodelMundo
08 okt 2011, 13:38
Robert schreef:Ho eens nu kan een bijvoorbeeld ook een Rick&Billy zijn auto ook aan een willekeurige Cubaan verkopen, als ik het goed heb
...
Ik ga er eigenlijk ook van uit dat nu, of in ieder geval snel, elke Cubaan ook in de staatswinkel een moderne auto kan kopen, het lijkt mij onlogisch van niet daar de staat anders een nieuwe beroepsgroep van tussenhandelaren opricht.

Rickenbilly = Residente Permanente
HijodelMundo = Residente Temporal

Ver is dat laatste nog niet (en voorlopig niet) mogelijk. Nieuwe autos direct uit de winkel halen alleen is een recht dat alleen voor de luccky few is weggelegd. Zij kunnen die nieuwe auto dan wel aan een andere Cubaan doorverkopen... (maar dan moeten ze zelf wel weer verder zonder auto of ergens anders een tweedehandse aanschaffen...)

Hijo

#96449 door jorn2jorn
08 okt 2011, 22:35
Hmmmm....Weet iemand het adres van die staatswinkel waar je nieuwe auto's kan kopen? Ik zou toch we eens een kijkje willen nemen. Misschien zijn er wel leuke aanbiedingen!

#96454 door Robert
09 okt 2011, 06:36
Ze verkopen ook 2e handsjes.
Is voor mij toch een jaar of 10 geleden dat ik een showroom binneliep in Havana met enkel 2e hands exemplaren, maar aanbiedingen...... nou nee.

#96472 door HijodelMundo
10 okt 2011, 15:13
Op via blanca (op de hoek met Primella) is de Peugeot dealer... Is vlakbij ciudad deportiva.

Hijo
#96637 door Stolwijk
17 okt 2011, 21:09
Ik zoek iemand die mij een 9 personenbus wil verkopen.

en iemand die hem drie weken later weer wil kopen

#96659 door Tijn
19 okt 2011, 13:36
Jij mag helemaal niet in een Cubaans busje rijden (tenzij het een HK nummerbord heeft)... Ik stel voor dat je een andere oplossing zoekt, want dit gaat vast niet lukken.
Laat staan dat de Cubaan aan wie jij 15000 euro geeft ze na 10 dagen nog heeft om terug te geven (ja auto's zijn duur in Cuba)

#96661 door Tijn
19 okt 2011, 14:11
Die is mooi!!!

Hebben Hebben Hebben!!!

#96676 door lj
19 okt 2011, 20:36
Via een PM kun je een lookalike bij me bestellen, wel even zelf de APK regelen

#96682 door Tijn
20 okt 2011, 07:30
Is dat de Cubaanse APK?

- Vier wielen... check
- Stuur min of meer verbonden met 2 wielen... Check

Ok, we gaan u afmelden
#110175 door Fabi
29 mei 2015, 08:48
Hallo,

Ik ben benieuwd of er inmiddels iemand is die vanaf de vrijgave 2014 een auto heeft gekocht op Cuba of er zich verder in verdiept heeft? Kun je een ervaring delen?

Misschien hebben jullie dit soort advertenties ook al gezien (zijn er meer van op de diverse sites):
http://www.revolico.com/autos/carros/toyota-rav4-22d4d-executive-navi-12038956.html

Dit lijkt te mooi om waar te zijn en ik heb het vermoeden dat de auto niet in Cuba staat maar eerder in Scandinavië…
Ben benieuwd naar jullie reactie.

X Fabi
#110177 door Pieterklu
29 mei 2015, 12:31
Inderdaad, dat wordt dus een importje voor een staatsbons, een ambassadeur, een marinero etc. of een medico die er zijn tour in Venezuela of Brazilie op heeft zitten.

Er zijn mij in cuba wel auto's aangeboden. Veel carros (in excellente staat???) maar ook Kia's Picanto voor iets meer dan 20.000 cuc. Toch nog maar even wachten met .......
#110179 door jorn2jorn
29 mei 2015, 14:29
Wij hebben voor de tweede keer een auto gekocht. Dat is geen enkel probleem, mits alle papieren aanwezig en in orde zijn. Wij hebben hem op naam van onze schoonzoon staan. Ik mag als buitenlander er wel gewoon in rijden met een NL rijbewijs, tot maximaal een half jaar. Verzekering is niet nodig. Ook wegenbelasting is er onbekend. Als je een aanrijding krijgt wordt er meestal ter plekke onderling een financiele vergoeding afgesproken.
De prijzen van autos zijn exhorbitant hoog. Ik ken niemand met een nieuwe auto, de meest geliefde autos zijn luxe ladas van een jaar of 10 jong. Vracht autos in particulier bezit zijn een vermogen waard, ondanks dat ze van voor de revolutie dateren.
#110181 door sandersh
29 mei 2015, 20:02
Jorn2Jorn, hoe werkt jouw rijbewijs verhaal? Je schrijft dat je een half jaar in de nieuwe auto mag rijden met je Nederlandse rijbewijs. Wat doe je als dat halve jaar voorbij is? Cubaanse chauffeur? Weer een andere auto?
#110184 door jorn2jorn
30 mei 2015, 09:20
Ik ben getrouwd met een Cubaanse, maak daardoor deel uit van een Cubaanse familie en krijg daardoor automatisch telkens toestemming voor een half jaar verblijf in Cuba. Daarna kan ik m'n gewone toeristen visum met een paar zegeltjes verlengen tot maximaal 11 maanden. Het nederlands rijbewijs, bleek bij navraag op imigracion, gewoon dat eerste halfjaar geldig in Cuba. De auto is voor gebruik in de familie en staat op naam van mijn schoonzoon. Na een halfjaar moet je je melden. Mogelijk voor controle van je visum of een ander formulier. Zover is nog niet gekomen. En ja ik heb mijn schoonzoon als chauffeur, ik vind het heerlijk om me te laten rijden en vermijd liever de stad, waar je bijna op iedere hoek moet stoppen en uitkijken voor roekeloze chauffeurs.
#110187 door Robert
30 mei 2015, 12:39
Als buitenlandse eigenaar van een auto zonder verzekering kun je giga de pineut zijn bij een ongeval.
Dat was 1 van de redenen waarom onze 2e auto op naam kwam van mijn ex schoonzus (betrof klassiekers dus heeft niets met nieuwe regeling te maken!)
En ja voor langere ritten zocht ook ik een chauffeur.
En ja er zijn wel verzekeringen mogelijk, was in ieder geval mogelijk op een Cubaans rijbewijs, (helaas vond mijn ex het teveel moeite om haar rijbewijs te gaan halen).
De laatste regels over verzekeringen zou pas nuttige info zijn voor mensen die een auto willen aanschaffen of hebben op Cuba, helaas zal dat niet van mij komen (ik heb daar geen auto meer nog zal ik in de nabije toekomst er een auto willen).