Fidel si, Fidel no

Moderator: FORUMBEHEERDER

#95812 door raphael
25 aug 2011, 21:28
Nee, ze waren tientallen, daarom duurde het zo lang, door de steun van de toekijkers die de dames heeft beschermd.
Laatst bijgewerkt door raphael op 27 aug 2011, 10:24, in totaal 1 keer bewerkt.

#95816 door Pieterklu
25 aug 2011, 22:05
Los Quatros nueve, superwijven

#95817 door raphael
25 aug 2011, 23:13
Ahi va el otro..los Quatro nueve.. :lol: :lol: :lol:

#95820 door JVLebbink
26 aug 2011, 10:08
Beste Raphael,

Vier vrouwen op een bevolking van X miljoen die demonstreren is niets. (Zelfs als ik dat vermenigvuldig met 10.) Het toont durf van deze vrouwen en dat is zo'n beetje alles. Klagers en demonstranten zijn er in elk land. Bewijst niets over hun gelijk en heeft niets met discriminatie, minachting of iets degelijks te maken.

Ik geef mijn twijfels aan het nut van deze actie eerlijk toe en blijkbaar heb ik de juiste toon daarvoor geraakt.

Hoe een land zijn staatsvorm inricht in hun zaak. Het probleem in Cuba is niet het afwezig zijn van democratie maar het afwezig zijn van de vrijheid je mening (mening, ergo. niet alles hoeft gezegd te kunnen worden) te uiten over het functioneren van de staat.

m.v.g.

J

#95822 door dutchjong
26 aug 2011, 11:23
Vier vrouwen op een bevolking van X miljoen die demonstreren is niets

De revolutie in Tunesie, als voorbeeld, is begonnen met de wanhoopsdaad van *een* enkele man welke uiteindelijk, zoals bekend, heeft geleid tot de val van dat regime.

Deze vrouwen zijn in mijn ogen helden en ik mag alleen maar hopen dat steeds meer Cubanen hun angst voor dit regime verliezen en samen deze dictatuur ten val brengen.

#95826 door salsalieve
26 aug 2011, 12:56
@JVLebbink: helaas gaan die 2 (afwezigheid democratie en vrijheid van meningsuiting) bijna altijd samen!

Ik vind die vrouwen ontzettend dapper want zij hebben zich vooraf ook wel gerealiseerd dat hun protest niet veel zal uitmaken en wat de gevolgen voor hen zouden zijn en toch hebben ze het aangedurfd om te protesteren en om vrijheid te schreeuwen. Iets wat heel veel Cubanen ook willen maar uit angst hun mond houden.

#95829 door dutchjong
26 aug 2011, 18:39
Ik ben er nog niet zo van overtuigd dat het protest van deze vrouwen niet veel zal uitmaken.

Ik heb het bewuste filmpje op Youtube vanochtend aan mijn Cubaanse vriend laten zien en hij kreeg er tranen van in zijn ogen. Op het moment dat die vrouwen door de politie werden opgepakt was het bijna oorlog in mijn huis. Hij heeft er vandaag met zijn Cubaanse vrienden in Europa over gepraat, heeft de link naar zijn Cubaanse vrienden in Europa doorgestuurd (...naar Cuba heeft geen zin omdat de Cubaanse dictatuur toegang tot Youtube voor de gewone bevolking onmogelijk maakt...) en heeft sms'jes naar zijn Cubaanse familie op Cuba gestuurd.

Wanneer nu langzaam maar zeker het besef in Cuba doordringt dat verandering mogelijk is, wanneer het volk maar gezamenlijk optrekt, dan heb ik alle hoop voor Cuba. En de algemene wanhoop en het ongeduld lijkt me daar alleen maar groter te worden zodat de protesten navenant worden.

Denk aan Oost Europa, denk aan Egypte, denk aan Tunesie, denk aan Libie, denk aan Syrie en hopelijk op een dag ook aan Noord Korea en Cuba.

#95832 door Pieterklu
26 aug 2011, 19:36
Yoany Sanchez twittert dat er incidenten zijn gemeld rond mensen die met anti-regeringsaffiches zijn verschenen in het park tussen de straten Monte y Belascoain, het centrum dus van Havana. Los Quatros staan niet op zichzelf blijkbaar!

#95833 door salsalieve
26 aug 2011, 20:21
Dutchjong ik kan je zeggen dat bij mij ook de tranen in de ogen stonden bij het zien van het filmpje om de moed van deze vrouwen en het leed wat daar achter moet zitten om zoiets gewaagds te doen. Ik hoop van ganser harte dat het wat teweeg brengt in Cuba en dat (veel) meer mensen hun schreeuw om vrijheid durven te laten horen.

#95834 door Pieterklu
26 aug 2011, 20:32
Melding dat de situatie in Havana momenteel erg gespannen is. De situatie Libie heeft blijkbaar ook bij de Cubaanse regering voor onrust gezorgd.

#95835 door Pieterklu
26 aug 2011, 20:44
De berichten komen door dat de mensen niet passief toekijken hoe demonstranten worden gearresteerd. De politie wordt uitgejouwd en de mensen uiten luidkeels hun ontevredenheid.

#95837 door raphael
27 aug 2011, 10:37
JBLebbink

Ik denk dat ik een beetje te ver ben gegaan met mijn antwoord op je commentaar. Ik heb het aangepast.
Ik ben er niet me je eens over wat over deze zaak schreef maar respecteer je mening

Dutchjong en Salsalieve

Ik kan jullie niet genoeg bedanken voor jullie prachtige woorden en solidariteit met deze dappere vrouwen en het Cubaanse volk

#95838 door raphael
27 aug 2011, 10:39
Pieterklu schreef:De berichten komen door dat de mensen niet passief toekijken hoe demonstranten worden gearresteerd. De politie wordt uitgejouwd en de mensen uiten luidkeels hun ontevredenheid.

Hier kun je dat zien

http://www.youtube.com/watch?v=kL_bA5Vg ... r_embedded

#95843 door Tijn
27 aug 2011, 14:54
Vraag aan onze residentiële leden... merken jullie iets van oplopende spanningen?
#95850 door JVLebbink
27 aug 2011, 16:51
Ik wil niet vervelend doen hoor maar als ik de clip beluister hoor ik 'libertad' en geen reactie van het publiek, een op roep voor 'abajo' en geen reactie van het publiek. Ik zie vooral toeschouwers....

#95851 door LHC
27 aug 2011, 17:53
De mensen zijn doosbang, Lebbink, en zullen hun solidairiteit niet zo snel tonen. Vandaar het passieve toekijken. Pas wanneer er zich een meute vormt, is de kans vele malen groter dat het wél gebeurt. Zo werkt het nu eenmaal en zéker op Cuba. Kortom, het zijn dus extreem dappere vrouwen die wel durven te demonstreren.

#95856 door HijodelMundo
27 aug 2011, 20:50
Om te beginnen zal ik op de vraag van Tijn ingaan...

Ikzelf merk niets van spanningen. Nou moet ik ook zeggen dat ik mij vooral tussen werk en thuis begeef en ver van het centrum woon. Oftewel dergelijke situaties zoals te zien op Youtube maak ik daar niet echt mee.

Verder over het gegeven opzich ben ik van mening dat het een goede zaak. Lebbink misschien zegt het publiek in eerste instantie niets maar die vent van de binnenlandse veiligheids dienst (ook wel "la seguridad" genoemd) wordt uitgejouwd als hij de dames wil laten stoppen. Dit betekend dat het publiek het wel voor de dames opneemt (zonder al te veel risico te nemen natuurlijk...).

Of je het nou eens bent met de dames in kwestie of niet dat doet er niet toe. Het is simpelweg gezond voor een maatschappij als er in deze geprotesteerd kan worden of mening geuit kan worden. Natuurlijk is het dan ook makkelijk te verwijzen naar andere landen waar er mensen/demonstraties neergeslagen worden maar dat is wat je noemt een drogreden (zoek maar op op wikipedia). Het gaat hier over Cuba en of het een goede zaak is dat dit gebeurd!

Ik moet ergens ook denken aan het fameuze fragment van Hans Teeuwen bij de dames van Halal (youtube, vind je zo...). Dat heeft enerzijds niets met dit geval te maken maar hij verwoord daarin op een gegeven moment heel duidelijk het belang van vrijheid van meningsuiting. Zoals jullie weten zit ik hier in cuba met vrij langzaam internet dus dat filmpje zal ik hier niet bij zetten, misschien wil iemand anders dat voor mij doen.

Saludos desde Cuba,

Hijo
Laatst bijgewerkt door HijodelMundo op 27 aug 2011, 20:56, in totaal 1 keer bewerkt.

#95857 door JVLebbink
27 aug 2011, 20:50
Eerlijk gezegd denk ik dat er gewoon niet veel ondersteuning is uit de bevolking voor een nieuwe Revolutie. Veranderingen wel, daar hoor je genoeg over, revolutie, nee...

J

#95863 door Elisabeth
28 aug 2011, 08:20
Meneer Lebbink, deze dames roepen "Libertad" oftewel "vrijheid" en niet "revolutie". Ik denk inderdaad ook dat niemand in Cuba behoefte heeft aan een nieuwe revolutie. Daar hebben ze nu wel genoeg van gehad.

Ik verbaasde me trouwens over het relatief lamme optreden van de seguridad del estado en de politie. Normaal gesproken zouden er al lang een troep wilden van de equipos de "respuesta rapida" met hun knuppels op de dames hebben ingeslagen. Stonden er te veel mensen bij, Cubanen en buitenlanders, die filmden?

Wel een handige zet van de dames om daar op de treden van het Capitolio te gaan staan. Daar komen veel buitenlanders langs en het regime is niet erg enthousiast om buitenlanders hun lelijke gezicht te laten zien.

#95867 door JVLebbink
28 aug 2011, 09:18
Elisabeth schreef:deze dames roepen "Libertad" oftewel "vrijheid" en niet "revolutie". Ik denk inderdaad ook dat niemand in Cuba behoefte heeft aan een nieuwe revolutie. Daar hebben ze nu wel genoeg van gehad.
Ze roepen ook Abajo en Jij weet net zo goed als ik wat Abajo betekent en wat er dan naar beneden moet gaan. Dat kan moeilijk worden opgevat als een manier van protesteren waarop je de bestaande regering vraagt om
veranderingen.

Dat ze het woord Revolución niet in de mond nemen is meer dan logisch, daar heeft men de laatste 50jaar genoeg over gehoord.

Daar laat ik het bij...ik heb mijn achternaam nu genoeg gehoord.

J

#95869 door LHC
28 aug 2011, 09:30
Aan de beelden te zien die op het 'Desarraigos Provocados-blog' zijn geplaatst, krijg ik de indruk dat het broeit in La Habana. Het zal me dan ook niet verbazen als het één dezer dagen (weer) tot een uitbarsting gaat komen.