Wat moet ik waar regelen?

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114533 door Holandaluz
25 maart 2019, 12:19
Hola!

Ik heb een paar berichtjes gelezen op dit forum maar niets gevonden wat op mij toepast. Ik ben een nederlander, woon in Spanje en heb een leuke knul in Varadero leren kennen. Ik zou hem graag hier naar Spanje halen maar Spanje maakt het me bijna onmogelijk. Wachttijd van plus minus 3 maanden om een afspraak op de Spaanse ambassade in Havana te krijgen. Daarnaast wat ze allemaal vragen - nu dacht ik, als ik hem nu trouw, is dat dan makkelijker om hem eruit te krijgen? Trouwen in Spanje of Nederland? Graag hoor ik jullie tips :-) Alvast bedankt!
#114562 door Prawo
21 apr 2019, 16:53
Als je met hem trouwt dan geldt er dat hij in aanmerking komt voor visumfaciliteringen.
Voorwaarde is wel dat dit huwelijk in de lidstaat waar jij hem mee naar toe wilt nemen wordt erkend. Dat is niet overal even eenvoudig (bijv. in Roemenië). Hoe Spanje daar mee om zal gaan weet ik niet. Laat in ieder geval een buitenlandse huwelijksakte altijd omzetten in een Nederlandse. Daarvoor kun je terecht bij Landelijke Taken van de gemeente Den Haag. De link daarvan vind je o.a. in het blok Burgerzaken op mijn algemene startpagina voor vreemdelingenrecht https://vreemdelingenrecht.startpagina.nl

Als jouw familielid kan hij voor elke EU lidstaat een gratis visum aanvragen (behalve voor Nederland).

Los van een eventueel huwelijk: in principe moet iemand binnen twee weken een afspraak krijgen voor het komen indienen van een visumaanvraag. Daarop moet dan binnen twee weken worden beslist (een termijn die kan worden verlengd tot 30 dagen). Houdt een ambassade zich niet aan deze termijnen dan kun je Solvit inschakelen.

In dit geval zou ik als ik jou was dat huwelijk even geen prioriteit geven.
Beter vraagt hij een visum aan voor een korte toeristisch reis bij een Schengenland waar hij redelijk snel terecht kan voor zijn visumaanvraag en dat relatief weinig Cubanen afwijst.
Eenmaal in de EU trouw je met hem (tenzij je al voordien in Cuba kon trouwen) en neemt hem mee in Spanje alwaar hij zijn verblijfsprocedure in gang kan zetten.

Nu jij al vijf jaar of langer in Spanje woont kun jij voor jezelf het EU duurzaam verblijfsrecht regelen. Dan zou (na trouwen) een faciliterend visum ook voor zijn bezoek met jou aan Nederland mogelijk horen te zijn.

Mocht je een duurzame relatie kunnen aantonen (met name als je al eens een half jaar met hem op Cuba ongehuwd hebt samengewoond) dan zou trouwen niet eens nodig zijn voor zijn verblijfsrecht in sommige EU lidstaten.