Waar boek ik wat, wat kost het, beschikbaarheid en ervaringen

Moderator: FORUMBEHEERDER

#114482 door bucanero
18 feb 2019, 13:05
Wat de titel al zegt, ga ik een casa particular beginnen. (In huis van een Cubaanse vriend)
De verbouwing is inmiddels gaande en het huis gaat worden zoals ik het voor ogen heb.
Helemaal naar mijn wens.
Over de papier winkel heb ik echter wat vragen.
Mondeling zijn we we het al over alles eens.
Maar ik wil de overeenkomst op papier hebben.
Kan ik hier een contract laten opstellen in het Nederlands en Spaans? Vervolgens met deze papieren naar een advocaat in Cuba?
Wie heeft hier ervaring mee.

Tips dat ik moet oppassen enzo gelieve niet te schrijven. Ben al 16 jaar bevriend met deze familie.
En eigenlijk zijn het ‘geen’ cubanan.
#114490 door dasilvasolis
20 feb 2019, 22:29
He bucanero.

Ik denk niet dat je hier een contract over kan maken. Volgens mij ben jij in deze geen rechtspersoon aangezien jij als je geen residencia permanente hebt geen casa kan beginnen en geen zaken op jouw naam kan schrijven

Maar handigste is om dit advocaten bij consultoria juridica te checken

Is het niet handiger indien mogelijk om eerst de residencia aan te vragen zo mogelijk

Succes
#114492 door Jan Almeida B.
22 feb 2019, 21:05
Is niet mogelijk omdat je iets wil beginnen wat bij Cubaanse wet voorbehouden is aan Cubanen. Partijen kunnen niet rechtsgeldig afwijken van regels m.b.t. de openbare orde (orden publico). Stel dat het contract regelt dat er voor een financiering van een nieuwe casa maandelijks een bepaald bedrag dient terug betaald te worden. Bij betwisting (als de andere partij niet meer terugbetaald) zal de Cubaanse rechtbank het contract nietig verklaren. In het slechtste geval kan je zelf gestraft worden. Geld lenen is ook handel drijven. Als buitenlander heb je zelfs geen toegang tot een rechtbank die de zaak zou kunnen behandelen. In Cuba is er geen handelsrechtbank.
#114529 door Pieterklu
18 maart 2019, 21:37
Denk dat er wast haken en ogen aan zitten. Ik begrijp dat er sprake is van onderling vertrouwen. Dus Cubaanse familie zal dan ook de licenciakant regelen. Waar een wil is, is een weg-
#114532 door Pieterklu
24 maart 2019, 22:36
Je steekt toch je voeten onder tafel bij een Cubaanse familie. En je wil een contract hebben om de zaken goed en afdoende te regelen. Weet dat een contract in Cuba niets tot weinig waard is. Je hoeft dus niets te regelen. Als het fout gaat is het huis mooi opgeknapt en yuma heeft het nakijken. Maar dat gebeurt vast niet ...denk ik zo maar ....
#114535 door bucanero
26 maart 2019, 11:55
Ik weet dat er risico's aan verbonden zijn.
Vind het ook best wel spannend.
Aan de info die jullie mij verstrekt hebben kan ik wat.
ik zie de investering als een lening. die hun terug betalen met de inkomsten van de verhuur.
De gehele verbouwing kost ongeveer €10.000. Inclusief de inrichting.
En er is geen sprake van vriendin ofzo. Zo slim ben ik ook wel weer.
Het is echt familie.
#114546 door Pieterklu
02 apr 2019, 17:56
Optie± zorg zelf voor huurders vanuit Nederland (via airbnb, booking.com, etc.), tenminste als je hier woont. Zorg dat de huurvergoeding bij jou binnenkomt, en sluis na inhouding van maandrente lening en aflossing, de resterende vergoeding door naar Cuba.